Muza popullore shqiptare është ndoshta një nga trashëgimisë
kulturore më të çmuara psikologjisë sonë
kombëtare. Në të gjen ngjarje dhe karaktere që kanë shënjuar jetën e etnisë
sonë në rrugëtimin e saj të gjatë për të fituar identitetin kombëtar por dhe
shtresëzime të ndryshme kulturore që dëshmojnë kontaktet e gjera midis
popullsive dhe kulturave në rajonin tonë. Kështu p.sh përralla shqiptare e
“Dedalisë dhe Katallanit” përveç temës së përjetshme të ardhjes së një
pushtuesi që mundohet të transformojë ligjet dhe zakonet e vendit me të tijat
dëshmon dhe praninë e vjetër të mercenarëve katalanas në shërbim të Perandorisë
Bizantine nga Barcelona e largët në truajt tanë në Ballkan. Ky kontakt kulturor
i shprehur dhe në këngë të tjera të folklorit bëhet pak më tepër intrigues kur
i vishet një detaj i vjetër i mitologjisë si ai të pasurit vetëm një sy
personazhit kryesor Katallanit, që të gjithëve na kujton aventurat e Odisesë me
Ciklopin antik në brigje të tjera të Mesdheut. Sigurisht që motivet e mësipërme
folklorike mund të përbëjnë një lëndë të parë për antropologët dhe studiuesit e
kontakteve të kulturave të ndryshme në një botë që ishte shumë më e hapur në të
kaluarën e largët dhe jo kaq e mbyllur administrativisht siç është kjo e
sotmja. Por duke qenë se motivet folklorike gjithmonë ndjellin dhe shpirtin
poetik të së shkuarës për të krijuar atë që Herderi e quan dhe
Volksgeist-“shpirt i kombit” që u fal njerëzve impulsin krijues përsa i përket
përforcimit të nacionalizmit të tyre kulturor, sociologët që studiojnë në
detaje shoqërinë e sotme dhe që nuk u interesojnë shumë problemet me
identitetin e popullsive mundohen të gjejnë dhe ata kumte në të shkuarën por në
një drejtim tjetër.
Një nga problemet kryesore që ka shoqëruar njerëzimin
që nga lindja e tij dhe që vazhdon të mbetet një problem aktual është ai i varfërisë.
Interesant është fakti se në emër të zhdukjes së saj apo duke pasur atë si shkak
kryesor kanë shpërthyer revolucione e kanë
ndodhur përmbysje të mëdha që kanë ndryshuar rrjedhën e historisë botërore, e megjithatë ajo ka qenë
e pranishme në të gjitha stadet e zhvillimit njerëzor. Duke pasur këtë impakt të
madh në ndërgjegjen njerëzore nuk mund të konsiderohet si çudi që pse muza
popullore shqiptare e trajton në një sërë temash dhe personazhesh.. Një nga
përrallat më të bukura të folklorit shqiptar, që besoj meriton një vëmendje të
veçantë nga sociologët është ajo me titull Gjysma-gjeli. Në të tregohet sesi
një çift i vjetër dhe i moshuar pleqsh nuk zotërojnë asnjë katandi tjetër
përveç një gjeli të vogël e mjeran që s’është as një i tërë por vetëm gjysmë. Në
mes të trishtimit, mërzitjes së tyre dhe luftës së tyre të përditshme për të
fituar bukën e gojës papritur zbulojnë se Gjysma-gjeli i tyre bënte përditë nga
një flori, gjë e mjaftueshme për ti shpëtuar nga varfëria dhe për të siguruar
bukën e gojës. Sigurisht që është e tepërt të tregohet këtu se kur e marrin
vesh të tjerët përfshi këtu dhe mbretin përpiqen që t’ua rrëmbejnë por ashtu si
çdo përrallë që mbaron me “happy end”-fund të lumtur Gjysma-gjeli triumfon mbi
të gjitha vështirësitë dhe jeton sëbashku me të zotët e tyre që e konsiderojnë
si birin e tyre.
Natyrisht që përralla nuk tërheq vëmendjen vetëm
me moralin e saj por dhe me fantazinë e shfrenuar njerëzore për të shndërruar
një gjel, aq më pak dhe gjysmak në një shpëtimtar të situatës. Në fakt ashtu si
mund të konstatohet kollaj gjithandej në Shqipëri, kjo ëndërr e bukur dimri që
ka nxitur fantazinë e njerëzve, për fat
të keq vazhdon të jetë një shpresë e mekur e shumë pensionistëve shqiptarë që
gjysma-gjelin e shikojnë tek fëmijët e tyre në emigracion apo në pritshmërinë e
vlerësimit të drejtë të kontributeve të tyre për të përfituar një pension
dinjitoz. Sivjet fati tyre nuk ishte i mirë pasi bijtë e tyre emigrantë në
luftën e tyre të përditshme për të mbijetuar nuk ishin aq të suksesshëm si
vitet e mëparshme pasi kriza botërore dhe recesioni ekonomik po bën të vetën ,
kështu që dhe dërgesat e lekëve ishin
shumë më pak se vjet. Po kështu ata s’ishin as me fat as me shpërblimet e
zakonshme që kanë përfituar çdo herë në fund të vitit që vërtetë mund të ishin
sa një gjysma-gjel deti i vitit të ri por të paktën mund t’iu dhuronte një
buzëqeshje më shumë. Nuk e di sesi e ka gjykuar këtë vit qeveria që të mos u japë
shpërblimin në fund të vitit por ky vendim natyrisht që nuk duhet të bëjë
askush që të ndihet mirë. Në historira të tilla njerëzore nuk mund të flitet
për happy-end pasi kështu mund të tingëllojnë si historira shabllon propagande
të së kaluarës por të paktën le të urojmë që ky vit i ri që vjen t’iu kushtohet
më tepër vëmendje pasi pensionistët, prindërit tanë pas gjithë atyre viteve
sakrifice e meritojnë në muzg të jetës së tyre një buzëqeshje më tepër.
Gazeta Shqip : 30.12.2011
Gazeta Shqip : 30.12.2011
No comments:
Post a Comment