Në filozofinë që mësohej në shkolla të mesme dhe
fakultete të para viteve 90’, pragmatizmi studiohej përciptas si një rrymë
filozofike e dëmshme që kish në themel të tij pranimin e gjërave dhe ideve
praktike dhe që si kriter të së vërtetës kishte maksimën që “ çdo gjë ishte e
vërtetë kur ishte dhe funksiononte në mënyrë të kënaqshme për njeriun”. Ky
prakticizëm dhe ky vlerësim i së vërtetës në këtë lloj mënyre shikoheshin si të
dëmshëm nga ana gardistëve të moralit komunist, pasi ata në thelb e largonin
njeriun nga ndjenja e tij komunitare duke e kthyer në një individualist që
përpiqej të plotësonte vetëm nevojat e tij imediate private. Për më tepër i
parë në këtë prizëm, pragmatizmi kthehej në një filozofi kundërshtare për
marksizëm-leninizmin që zotëronte gjithë jetën e përditshme të “Njeriut të Ri”
pasi e largonte atë nga e ashtuquajtura fryma revolucionare dhe zbehte besimin
e tij për utopinë më të madhe së kohës-Triumfin e revolucionit botëror. Ndaj
ishte shumë e vështirë që të gjeje qoftë dhe një personazh që ishte pozitiv dhe
pragmatist në të njëjtën kohë, në gjithë letërsinë zyrtare të Realizmit
socialist. Në të kundërt, personazhet negativë mishëronin të gjitha vetitë e
pragmatizmit edhe pse ai nuk përdorej drejtë për së drejti me këtë emër. Një
tip pragmatist për shembull ishte dikush që linte punën e shtetit pa bërë dhe
interesohej për të bërë punë private për të fituar më shumë të ardhura sesa
rroga e tij e përmuajshme. Ky akt konsiderohej si një akt i ulët pasi vazhdonte
ta mbante të lidhur individin me pronën private , të cilën komunizmi e shikonte si burimin kryesor të
sjelljeve negative të njeriut dhe për këtë arsye përpiqej me të gjitha mënyrat
që ta zhdukte. Sigurisht që konstatimi i
mësipërm tingëllonte dhe tingëllon absurd pasi individi në vetvete në të gjitha
kohërat dhe epokat ka kërkuar që ta rrisë mirëqenien e tij materiale dhe në
këtë kontekst punësimi i tij në atë sektor që është më fitimprurës ka qenë
çelësi i suksesit të tij.
Përmbysja e madhe në fund të viteve 80’ në gjithë
Evropën Lindore rrëzoi dhe iluzionet e mundshme për kinse ndërtimin e një
shoqërie të re të bazuar në pronën e përbashkët, pasi u pa shpejt se morali dhe
idealet e “Njeriut të Ri” u shkërmoqën shumë shpejt në luftën e përditshme për
të mbijetuar në xhunglat kaotike që pasuan rrëzimin e regjimeve totalitare.
Vakuumin shpirtëror dhe material që solli ndërrimi i sistemeve , njerëzit u
munduan ta plotësojnë vetë me normat e reja të moralit që ndërtuan për të
rregulluar marrëdhëniet midis tyre. Në këtë kontekst cilësitë dhe praktikat e
pragmatizmit u bënë të modës edhe pse shpesh paradoksialisht herë njerëzit
vepronin instinktivisht pa ditur qartë ose pa e dëgjuar fare më parë rreth tij.
Mesa duket prirja natyrale e njeriut shqiptar ishte një prirje e përgjithshme
si e gjithë njerëzimit duke mos bërë dallim në këtë pikë .Por ajo që vërtet e
dallon pragmatizmin shqiptar nga të tjerët është se kurrë ai nuk u zbatua
pozitivisht në politikë për të arritur kompromise të mëdha në integrimin e
vendit dhe si i tillë mbeti më shumë pronë e individëve shqiptarë që me
presionet e tyre nga poshtë-lart politikës e pragmatizuan dhe atë negativisht.
Në këtë mënyrë politika shqiptare ra në kurthin e
ndërrimit të “Njeriut të Ri” të utopisë socialiste me “Njeriun Praktik” që po lulëzon në epokën
tonë. Ajo është e ndërtuar e gjitha për ti shërbyer dhe marrë prej tij, dhe
përfaqëson kauzat e kësaj specie të re që e shohim përditë mes nesh. “Njeriu
Praktik” është më tepër se pragmatist dhe për fat të keq përfaqëson shpirtin e epokës.
Kështu p.sh kur dikush i shet bindjet e tij politike për një karrierë të
shpejtë administrative qoftë dhe në krahun tjetër politik të cilin deri dje e
ka sulmuar vazhdimisht, ne këtë nuk e quajmë më shitje karakteri por e
përgëzojmë duke e pagëzuar si pragmatizëm. Kur shohim se një intelektual hyn në
politikë si mesazher i së mirës, mirëqenies dhe shpresës për elektoratin e vet
dhe përfundon në një sekser korrupsioni dhe trafikant influence për të
përvetësuar të ardhura të pamerituara, ne sërish këtë gjë nuk e quajmë tradhti
intelektuale por e pagëzojmë si të “shkathët” dhe pragmatist. Kur shikojmë se
dikush që ka përfunduar të gjitha shkallët e arsimit natën ose me korrespodencë
emërohet si specialist në një ministri për të përfaqësuar shtetin shqiptar dhe
interesat e tij ne sërish këtë gjë nuk e quajmë degradim i së mirës dhe fillimi
i mbretërimit të injorancës, por sërish e quajmë si njeri të “hedhur”, të
“zotin” dhe pragmatik.
Të gjitha rastet e mësipërme janë pjesë nga
mozaiku jetësor shqiptar në këtë tranzicion të vështirë njëzetvjeçar. Dikush
mund t’i etiketojë reagimin ndaj tyre dhe si raste të veçanta dhe jo si frymë e
përgjithshme që mbizotëron në opinionin shqiptar. Realiteti në fakt është i
hidhur. Shitja e karakterit, tradhtia intelektuale dhe mbretërimi i injorancës
janë shtuar në mes nesh se ne i kemi pranuar heshtur si vlera duke bërë lëshime
me ndërgjegjen tonë, që nga pranimi në politikë i individëve të tillë që shesin
njërin krah por që shumë shpejt mund të shesin dhe ty që i pranon,nga
politikani udhëheqës që për efekt votash
i duhet mbështetja në njerëz të tillë “intelektualë”, apo dhe nga mësuesit dhe
pedagogët që me nota fiktive lejojnë këta tipa të fillojnë karrierën.
Korrupsioni monetar është një derivat i zvetënimit moral të shoqërisë ndaj Shqipërisë dhe
shqiptarëve më shumë se çdo tjetër u
duhet të braktisin dhe dënojnë moralin e sotëm duke përqafuar një përtëritje
morale që do i çojë drejt asaj që Shileri e quante, “e vjetra shembet, një botë
e re po lulëzon gërmadhash”. Bota e re e pas revolucionit francez që Shileri
synonte është perfeksionuar në ndërtimin e Evropës së sotme moderne. Rrugëtimin
e vërtetë tonë drejt saj le ta fillojmë nga adaptimi i vlerave të saj.
No comments:
Post a Comment