Një kontribut modest për fshatin e të parëve të mi
Fshati Luzat është një qendër e vjetër e banuar, e cila daton qysh nga fillimi i
shekullit të XV. Toponimet e vjetra kristiane të vendit tregojnë për një jetë të
lulëzuar të fshatit para dhe pas pushtimit otoman. Gojëdhënat tregojnë që
fshati më përpara ka qenë vendosur në rrëzë të fushës në Batall. Më vonë është
shpërngulur aty ku është sot. Se kur ka ndodhur ky proces nuk dihet me saktësi
dhe çdo gjë i përket legjendës. Arsyeja e shpërnguljes është rreziku nga gjarpërinjtë
por dhe ekzistenca në buzë të rrugës që paraqiste rreziqe në ato kohë të
turbullta. Në fshat brenda ndodhen 3 toponime kristiane,Shën-Kolli,Shën-Todri
dhe lagjja Lleshaj të cilat bëjnë të supozosh për ekzistencën e tre kishave në
fshat. Interesant dhe kuptimplotë janë emërtimet shqip të shenjtorëve-Nikoll,Todër
dhe Aleksandër-Llesh. Në Shën-Todër me sa duket ka qenë kisha kryesore e
fshatit,përderisa aty ka qënë dhe varrezat e vjetra të tij. Gjithashtu ka një
toponim Shën-Gjergj në afërsi të Ujit të Ftohtë. Profesor Eqerem Çabej në
librin e tij “Etnogjeneza e Kombit
Shqiptar”kur radhit fshatrat arbëreshe në Italinë e Jugut në Kalabri,nënvizon
faktin se në fshatin Santa-Xhiorxhia de Albanezi banorët i deklaruan faktin se
janë nga fshati ‘Luxat”. Shën Gjergji ka qenë shenjti mbrojtës i shqiptarëve në
mesjetë dhe ndoshta banorët që u shpërngulën e morën me vete dhe u identifikuan
në tokën e re me emrin e shenjtorit.
Në vitin 1430 Luzati përmendet në regjistrat
osmane si fshat rebel,dokument i cili ndodhet në muzeun historik kombëtar. Ky
dokument nënvizon faktin se “kalorësit turq të spahiut shkuan në Luzat dhe nuk
u kthyen më”. Është viti 1431,kur osmanët pasi pushtuan pjesën më të madhe të
territorit shqiptar filluan regjistrimin e tokave dhe popullatës në sistemin e
timareve. Luzati duhet të ketë qenë një bashkësi fshatarësh të lirë të cilët, në
regjimin feudal ushtarak turk kumbisnin të drejtat dhe pronat,prandaj kjo
shtresë ishte shtresa më aktive e popullsisë kundër osmanëve. Noli në “Historinë
e Skënderbeut” më 1921,nënvizon faktin se “shtresa e fshatarëve të lirë ishte
pjesa më rezistente ndaj pushtuesve turq” këtë fakt e tregon dhe historia e mëvonshme,ku
tokën në Luzat nuk e zotëronte një familje e vetme por ka qenë e ndarë në
ngastra pothuajse të barabarta midis banorëve. Kullotat ka qenë gjithmonë e përbashkët
dhe i përkiste gjithë fshatit. Interesant është fakti se ura mbi përroin e
Gjirakarit,është e ndërtuar me
kontributin e përbashkët të gjithë fshatarëve,mbasi ata nuk pranuan ta ndërtonte
një i kamur i fshatit,pasi i donte ti vinte emrin e tij urës. Po kështu gjatë
kohës së Ali Pashë Tepelenës,kapedanin Myrto Çali fshatarët nuk e lejuan të ndërtonte
kullën në vendin e quajtur Pirgjes,pasi ai donte të bllokonte rrugën për në mal
dhe kullotjen e bagëtive në të ,duke i detyruar kështu fshatarët për të paguar
taksa. Akoma dhe sot shihen themelet e hedhura të kullës së pambaruar si dëshmi
e mëvetësisë së fshatit Luzat. Udhëtari turk Evlija Çelebi e përmend si
vendbanim në veprën e vet në vitet 1660-1670,vite në të cilat ai udhëtoi në
Shqipëri
Historiani grek Arivitanoi në librin e tij “Ali Pashë Tepelenliu” nuk e radhit në radhën
e çifligjeve të Aliut,siç bën me disa fshatra të tjerë të Tepelenës si Veliqot,Hormovë
Lekël etj. Ky fakt tregon se Luzati nuk ka kaluar nëpërmjet procesit të
feudalizmit klasik me bujarë dhe bujkrobër,dhe në pushtimin otoman as në
çifligarë dhe çifçinj në kohën e thyerjes së sistemit të timarit. Ka shumë mundësi
që Luzati për një periudhë kohe të jetë radhitur në krahinën e Kurveleshit dhe
të Himarës dhe të ketë gëzuar të drejtat e Venomeve. Fshati siç dihet ndodhet në
kufi me fshatrat e Kurveleshit të sipërm dhe shumica e familjeve ishin të
lidhura me krushqi me familjet e asaj krahine. Udhëtari, diplomati dhe
studiuesi anglez William Martin Leake shkruan në librin e vet “Kërkime në
Greqinë e Veriut dhe Shqipëri” se fshati Luzat ka 200 shtëpi, një numër i konsiderueshëm
për kohën kur në të njëjtën kohë Tepelena ka pasur më pak se 100 shtëpi.
Rënia
e pashallëkut të Janinës solli centralizimin e pushtetit qendror turk,dhe kjo
pruri revoltat e vazhdueshme nga Veriu në Jug. Edhe fshati Luzat mori pjesë
aktive në dy kryengritjet e mëdha 1833 dhe 1847.Më 1833 në afërsi të fshatit
Luzat në vendin e quajtur “Guri i taborrit” u zhvillua beteja e përgjakshme
kundër forcave turke të Emin Pashës.Forcat kryengritëse shqiptare udhëhiqeshin
nga Tafil Buzi.Në këtë betejë u shqua dhe trimi luzatar Satedin Luzati i përjetuar
në këngë nga rapsodi popullor qe këndohen deri në ditët e sotme. Gjatë gjysmës
së dytë të shekullit të XIX, Luzati ashtu si gjithë krahina u përfshi nga lëvizja
e kaçake,e këtyre njerëzve “rebel” me shpirt të madh. Në kujtesën popullore ky
moment është skalitur nëpërmjet këngës popullore kushtuar Ahmed Buqit dhe dy
shokëve të tij Laze Skëndit dhe Sulejman Naçit.
Më 1914 Luzati u dogj nga forcat shoviniste
greke,por popullsia shpëtoi nga një masakër si ajo e Hormovës,falë trimërisë
dhe heroizmit të 5 luzatarëve,Aliko Koçi.Ali Beqiri,Selman Qibini,Jakup Skëndi
dhe Haxhi Kasa,të cilët nuk u treguan forcave greke,vendin ku fshihej fshati. Luzati
ka marre pjesë në luftë kundër shovionistëve grekë më 1914.Ky moment është
përjetuar në vargjet popullore:
Luzatë këmishbardhë
Në Kodër u ngrinë e vanë
Të luftojnë me Junanë
Edhe gjatë okupacionit grek,fshati e kundërshtoi me mënyra të ndryshme
pushtuesin. Luzatarët nuk pranuan të paguanin taksa grekëve. Luzatari Mato Koçi
qëlloi me pëllëmbë oficerin grek që kërkonte më detyrim ato. Kjo ishte përgjigja
që i jepte fshati si dhe më parë në shekuj këtyre pushtuesve të rinj.
Një
pjesë e madhe e luzatarve për ti shpëtuar represionit grek apo për të forcuar
ekonominë e tyre pas djegies së fshatit nga grekët,emigruan fillimisht në Turqi
apo Misir dhe në fillimet e shekullit XX në Amerikë dhe Francë. Është e
natyrshme që kontakti me vendet e tjera të sillte evolucion në marredhëniet
midis komunitetit. Kështu traditat demokratike të SH.B.A u përcollën në fshat
me krijimin e një shoqate demokratike me emrin “Përparimi” nga Selim Kopelli,Remzi Kalo,Malo Mustafai,Fuat
Shehu,Myrto Progonati etj. Fshati Luzat ka qenë gjithmonë arsimdashës. Në
fillim ka ekzistuar mejtepi turqisht dhe më pas shkolla shqip e hapur më 1909. Fshati
Luzat është vendlindja e patriotit Sulejman Luzati nga familja Kaziaj.Ai ishte
miku dhe bashkëpunëtori i afërt i Ismail Qemalit,i emëruar nënprefekt i parë i
Tepelenës. Po kështu ai ishte deputeti i Tepelenës në parlamenti demokratik
1921,mik dhe bashkëpunëtor i Fan Nolit,Avni Rustemit,Luigj Gurakuqit etj. Ai ka
luftuar tërë jetën e tij për prosperitetin e demokracisë në vend.
Luzatarët
morën pjesë në luftën kundër italianëve më 1920,në Tepelenë dhe Vlorë nën
komandën e Dervish Xhaferit dhe nën udheheqjen e Baba Ahmet Turanit-iniciatorit
të Komitetit “Mbrojtja Kombëtare”,i cili ishte nip në familjen Luzi në Luzat. Luzati
duke qenë i vendosur në anë të rrugës nacionale Tepelenë-Gjirokastër- Janinë(Derveni)ka
njohur një zhvillim kultural të konsiderueshëm për kohën. Ata jetonin duke
ushtruar bujqësinë, blegtorinë dhe vreshtarinë. Luzatarët ishin të pranishëm
dhe në qytetin e Tepelenës ku ushtronin tregtinë dhe aktivitete të ndryshme si
hotel-restorant,këpucari,berber etj. Këtë proces e pengoi pushtimi italian i
vendit të cilin luzatarët nuk e pëlqyen dhe e kundërshtuan. Më vitin 1940
luzatarët kanë protestuar për dëmtimin e kanalit ujitës të fushës nga italianët
që ndërtonin një rrugë strategjike për nevojat e luftës. Lufta Italo-Greke
solli dëmtime të mëdha në fshat dhe shkatërrimin e ekonomive fshatare. Kjo është
dhe një nga arsyet e rritjes së ndjenjës nacionaliste dhe urrejtje ndaj
pushtuesve fashistë ndaj Luzati është një nga fshatrat që radhitet nga të parët
në vend për rezistencë kundër Italisë fashiste. Mbi 50 djem morrën pjesë me armë
në dorë në formacionet partizane,shumica dërmuese të rinj ndër ta dhe 4
vajza.Luzati i dha atdheut 12 dëshmorë dhe një heroinë-Nimete Progonati.
Gjatë regjimit komunist fshati Luzat kaloi nëpër të
gjitha fazat e zhvillimit të detyrueshëm të planifikimit të ekonomisë dhe të socializimit
të jetës shoqërore. Megjithatë vlen të theksohet se në këtë periudhë nga fshati
Luzat shkollohen disa breza në arsimin e lartë duke krijuar dhe elitat
drejtuese të qytetit të Tepelenës por dhe më gjerë në Shqipëri sidomos në Tiranë
ku u vendosën shumë familje nga Luzati. Sot fshati Luzat ka pothuajse të njëjtin
numër shtëpish dhe banorësh që ka pasur në shekuj, të cilët kujdesen të mbarështojnë dhe kujdesen për ekonominë e tyre dhe zhvillimin social të
fshatit. Mosbraktisja në numër të madh të shtëpive dhe fshatit tregon se Luzati
do të vazhdojë të jetë në shekuj një qendër e rëndësishme e banuar e krahinës së
Dervenit dhe të gëzojë frytet e zhvillimit të ekonomisë së lirë.
Burimet:
1. Akademia e Shkencave : Dokumente osmane
mbi Shqipërinë
2. E.Çabej : Mbi etnogjenezën e shqiptarëve
3. Aravitinoi : Ali Pasha Tepelenliu
4. William Martin Leake : Kërkime në Greqinë
e Veriut dhe Shqipëri
5. Fan Noli: Historia e Skënderbeut
6. Nevruz Kalo: Historiku i fshatit Luzat (dorëshkrim)
7. Fjalori Enciklopedik Shqiptar 1986
8. Fatos mero Rrapaj : Këngë popullore të Labërisë
No comments:
Post a Comment