"Qëllimi
justifikon mjetin" është një kuinsentencë që ka rrjedhur, nga traktati
politik “Princi” i Makiavelit, i botuar në 1513. "Qëllimi nuk zgjedh
mënyrë" u pat deklaruar disa diplomatëve francezë Mehmet Aliu në 1805 pasi
kish marrë pushtetin në Kajro. Ta kish lexuar vallë Makiavelin?
Nga burimet
historike nuk rezulton se Mehmet Aliu ta kish exuar apo dëgjuar pëe Makiavelin,
por si gjeni politik që ishte s’kish nevojë për teori politike pasi , dijet e
tij praktike e kishin sjellë në pushtet duke themeluar një dinasti sunduese si
askush tjetër në Perandorinë Otomane. Afërsisht në të
njëjtën kohë, Pouqeuville, konsulli i përgjithshëm francez në Janinë, i lexonte
"Princin" Ali Pashë Tepelenës. Ky i fundit kur dëgjonte ia kthente '
se në të s’kishte gjëra të panjohura dhe se shpesh herë kish vepruar
intuitivisht si shkruhej në libër". Të dy , Mehmet Ali Pasha dhe Ali Pasha
Tepelena u edukuan në shkollën politike tribale e primitive shqiptare , shumë komplekse dhe të egër sesa shkolla
politike e Perëndimit e përshkruar nga Makiaveli në traktatin e tij politik “Princi”.
E pabesueshme si mund të duket, por në të, ata fituan mprehtësinë për të
depërtuar në çështje të vështira, që i bënë ata partnerë të Potemkin,
Talleyrand, dhe vetë Metternich dhe Lord Palmerston.
Në të njëjtën kohë
pushteti i tyre luajti dhe një rol ndriçues dhe emancipues pasi si sundimtarë në
territore të botës otomane, u bënë dhe
iniciatorë të lidhjeve dhe marrëdhënieve më të ngushta me Perëndimin. Në kushte
shumë më të vështira sesa Princërit italianë, ata arritën të ndërtonin
formacione të admirueshme shtetërore që jetuan gjatë(ai i Mehmet Aliut ishte
akoma dhe më tepër i sukseshem pasi krijoi një dinasti sunduese e të trashëgueshme
në Egjipt). Vështirësitë e tyre qëndronin në ate çka Makiaveli e dëshmon që në
krye të herës kur përshkruan pushtetin otoman, se me një dëshirë të Sulltanit ,
pushteti i pashallarëve mund të shkatërrohej në çast. Në një botë ku traditat e
pushtetit bizantin të despotëve të pavarur ,traditës venedikase me Këshillin e
të dhjeteve,pushtetit lokal të venomeve dhe Kanuneve dhe pushtetit perandorak
otoman mplekseshin sëbashku ishte shume e vështirë për të ndërtuar një shtet të
centralizuar si bëri Ali Pasha Tepelena në Janinë dhe Mehmet Ali Pasha në Kajro.Të
dy ecën si mbi një zonë të minuar ndaj aftësitë e tyre shtetformuese i kishin të
gjitha cilësitë që përmend Makiaveli. Teoritë e pushtetit jo gjithmonë u
përkasin filozofëve, por edhe prijësave. Mehmet Ali Pasha dhe Ali Pasha
Tepelena janë dy prijës të tillë që themeluan pushtete e shkolla politike sundimi në kushte shumë më
të vështira, sesa prijësat italianë për të cilët shkruante Makiaveli...
No comments:
Post a Comment