Friday 12 August 2016

Një libër i ri për Çamërinë...Intervistë në Gazetën Shqiptare



Ky libër i ri për historinë e Çamërisë është në vazhdën e një tradite pozitiviste, larg mllefeve dhe smirave kombëtariste. Në të flitet gjeerësisht për të vërtetat historike, mbështetur në dokumenete të autorëve shqiptarë dhe të huaj, pa paragjykimet e njohura, ato që me aq lehtësi e kthejnë çdo mirëkuptim në moskuptim dhe çdo afrim në të kundërtën e vet.

Ismail Kadare, Hyrje, fq 6



1- Një libër i ri për Çamërinë. Një vështrim i përgjithshëm për të, kujt i vlen botimi?

Botimi dhe publikimi i çdo libri të ri në historiografi  është një përpjekje për të ndriçuar më mirë një periudhë historike, personalitet apo dhe ngjarje historike. Në rastin në fjalë bëhët fjalë për historinë, territorin, popullin  dhe etnografinë e një krahine shqiptare që ka vuajtur më shumë nga harresa dhe përpjekja për të mos u përmendur dhe tjetërsuar realitetin sesa krahinat e tjera shqiptare. Si përmend mjeshtërisht në parathënien e librit , shkrimtari ynë i madh Kadare:Çamëria bën pjesë në një nga hartat më të dhimbshme të Europës, atë që ka njohur shpërnguljen. Është një hartë për të cilën flitet me kujdes, për të mos nxitur acarime të reja, në këtë botë të shqetsuar. Ndërkaq heshtjet gjithashtu mund të acarojnë ndoshta më keq. Pikërisht, ky libër i shërben këtij qëllimi, pra  për të mos pasur më heshtje dhe për të mos pasur më keqkuptime në marrëdheniet midis popujve dhe për të shërbyer si një libër njohje për Çamërinë dhe fatin e saj tragjik.

2- Ka një vështrim kronologjik, nga ankititeti në vitet e pas Luftës së II Botërore. Cila është pika kulmore e Çamërisë?

Krahina e Çamërisë ka qenë e pranishme në të gjitha ngjarjet e rëndësishme që kanë shenjuar etninë dhe kombin shqiptar përgjatë gjithë historisë së tij. Një nga pikat e rëndësishme kulmore janë ngjarjet e vitit 1879-1882, ku dega e Lidhjes së Prizrenit me kryeqendër në Prevezë,  bëri të munduar ruajtjen e territoreve shqiptare dhe kundërshtoi hapur aneksimin e tyre nga mbretëria greke. Po kështu , një pikë tjetër kulmore është përfshirja e djemve më të mirë të Çamërisë nëçetën antifashiste të Filatit, një dëshmi e qartë se popullsia çame ashtu si gjithë populli shqiptar kontribuoi në kauzën e madhe botërore të antifashizmit. Natyrisht, një nga pikat kulmore janë ngjarjet e dhimbshme të qershorit 1944-1945, ku popullsia çame iu nënshtrua dhunës së egër të shfarosjes, dëbimit dhe konfiskimit të pasurive. Është një histori e dhimbshme e cila nuk ndjell fantazma të së shkuarës në skenë, por evidentimi i tyre në fakt do të bëjë të mundur lehtësimin e ndërgjegjes nga peshat e vjetra të fajit.

3- Ju vetë trajtoni figurën e Ali Pashë Tepelenës në raport me Çamërinë. Në fakt, si është ky raport?

Koha në të cilën u brumos dhe ushtroi aktivitetin e tij pashai tepelenas ishte koha kur Ballkani dhe territoret e perëndimore të tij nën kontaktin e drejtpërdrejt me ushtrinë franceze që pushtuan Ishujt Jonianë dhe zhvillimit të një rrjeti tregtar të admirueshëm me Europën kaluan nga procesi i Mesjetës së vonë në iluminizëm dhe nacionalizëm. Merita e Ali Pashë Tepelenës është se ai nuk u gjend i papërgatitur për të përjetuar këto ndryshime, por në varësi të rrethanave dhe gjeopolitikës evoluoi qëndrimet e veta politike nga një shkollë administrative e politike që e kishte përgatitur për të qenë një Pasha tradicional otoman në një prijës makiavelik me tendenca moderniste të aftë për të krijuar shtetin e vet.Është e natyrshme se krahina e Çamërisë duke qenë shumë afer Janinës, do të ishte nën synimin e tij për ta përfshirë brenda pashallëkut, çka çoi në përplasje ushtarake por edhe paqe të shkurtëra gjatë të cilave u zhvillua tregtia dhe një rrjet rrugor i admirueshëm. Ali Pasha Tepelena zhvilloi disa beteja kundër fisnikërisë çame që nuk pranonte të hynte nën suzeranitetin e Pashallëkut të Janinës, beteja të cilat ai i fitoi por në të njëjtën kohë ai pati dhe zgjuarsinë e duhur për ti përshirë ata si miq në administrimin e Pashallëkut të tij.

4- Cili është roli dhe pozicioni i Çamërisë dhe çamëve në pashallëkun e Janinës?

Roli dhe pozicioni i Çamërisë dhe çamëve në pashallëkun e Janinës ka qenë një rol kryesor. Të mos harrojmë se dy nga skelat kryesore të Pashallëkut ishin Arta dhe Preveza. Po kështu furnizimi me ushqime i ishuve Jonianë realizohej përmes fushës pjellore të Çamërisë , çka i sillte të ardhura të mëdha Ali Pashë Tepelenës. Pjesa më e madhe e fisnikërisë çame u përfshi në elitën drejtuese të Pashallëkut si administratorë dhe kapedanë ushtarakë. Kujtojmë se një nga besnikët më të mëdhenj të tij ishte Selim Çami, i gatshëm që me një shenjë të Pashait Tepelenas të hidhte në erë kështjellën e Janinës bashkë me veten dhe thesarin.

5- Së fundmi, po diskutohet roli i çamëve në Luftën e Dytë Botërore. A ka pasur figura çame të përfshira në luftë krah nazistëve? A ka qenë figura të rëndësishme apo dytësore?

Kjo është alibia më e madhe që fatkeqësisht shumë mendje të sëmura në historiografinë greke i kanë fryrë dhe vazhdojnë të fryrë duke marrë veprime të shkëputura të individëve të veçantë dhe duke i servirur si veprime kolektive. Nuri dhe Mazar Dino, nuk përfaqësonin vullnetin e popullsisë çame dhe formacioni i krijuar prej tyre, operoi kyesisht në thellësi të territorit shqëiptar, si Saranë, Delvinë e Gjirokastër. Nga ana tjetër pjesëmarja e popullsisë çame në luftën antifashiste është e dokumentuar përmes pjesëmarrjes së të rinjve çamë në formacionet partizane shqiptare dhe greke dhe martirëve të rënë në fushat e betejës. Në libër trajtohen me detaje përpjekjet e nacionalistit ekstremist grek Zerva për të masakruar popullsinë e pafajshme çame, heshtjen e misionit ushtarak anglez të kryesuar nga Woodhouse përsa i përket dhunës së ushtruar ndaj popullsisë së pafajshme  dhe përpjekjet e Komitetit Antifashist Çam për të denoncuar masakrat dhe dëbimin menjëherë pas dhunës së ushtruar dhe dëbimit të popullsisë shqiptare. Ky libër nuk është një manual urrejtje dhe dhune por përmes dëshmisë historike synohet ndërgjegjësimi i atyre që ende janë të paqartë se në një Europë të bashkuar prania e fajit trajtohet si vlerë dhe kërkesa për ndjesë edhe pse e vonuar gjithmonë është e mirëpritur.

6- Pse Zerva i ndëshkoi çamët? Si trajtohet figura e tij në libër?

Historia e masakrave në Çamëri nuk është historia e urrejtjes personale të një njeriu ndaj një popullate. Zerva, ishte një burmë në gjithë mekanizmin shovinist grek që kish filluar që në hartimin e Megali Idesë në 1844. Origjina e supozuar  tij shqiptare,  që ka të ngjarë të jetë nga fiset suliote të helenizuara nuk do të thotë asgjë përballë veprimeve të organizuara dhe të shprehura prej një nacionalisti fanatik që urren Tjetrin dhe nuk pranon diversitetin etnik dhe fetar. Ai ishte një nga “kasapët e Ballkanit”, një produkt tipik i shoqërive të mbyllura që sigurisht janë të dënuar nga gjyqi i historisë, qoftë edhe kur vdesin nga ataku në zemër si ishte rasti i Milosheviçit në Hagë. Historia e dhimbshme e Çamërisë , duhet njohur më mirë në rajon, në mënyrë të tillë që ngjarje të tilla të dhimbshme të mos përsëriten në të ardhmen. Në një Ballkan që synon të integrohet tërësisht në Bashkimin Europian, ikona dhe personazhe të tillë sigurisht që i përkasin së kaluarës por duke dëshmuar për krimet e tyre, bëhet e mundur që rrethanat dhe kushtet që i lindin, të mos përsëriten më.

 Intervistoi: Fatmira Nikolli





No comments: