Pothuajse në të gjithë literaturën ekzistuese rreth
lindjes dhe shfaqjes të nacionalizmit mes shqiptarëve nënvizohet fakti se kjo
rrymë pati vështirësi për tu përqafuar nga ta dhe se u zhvillua më vonë se në
etnitë dhe popullsitë e tjera të Ballkanit. Në këtë përcaktim dhe konkluzion
arrihet duke pasur parasysh faktin se shqiptarët formuan të fundit shtetin e
tyre kombëtar në Ballkan dhe se procesi i formimit të kombit shqiptar
rrjedhimisht ishte më i ngadalshëm. Ky konstatim sigurisht që mbulon një pjesë
të madhe të së vërtetës por duhen nënvizuar disa aspekte që meritojnë vëmendje,
të cilat përpiqen që nacionalizmin dhe zgjimin kulturor te shqiptarët ta
shtyjnë përtej datës së dërgimit të letrës së Naum Veqilharxhit, nipit të vet
Jani Cales, datë dhe letër që përgjithësisht nga historiografia zyrtare
shqiptare mbahen si datat e fillimeve të zgjimit kulturor të tyre dhe vitit
1878, vitit emblematik të Lidhjes Shqiptare të Prizrenit që mbahet si viti i
shprehjes së nacionalizmit shqiptar. Kështu p.sh studiuesi Dritan Egro në
artikullin e vet “Rrënjët e Nacionalizmit Shqiptar” duke u nisur nga një
ngjarje e shënuar e afirmimit të kombësisë shqiptare si ishte Lidhja Shqiptare
e Prizrenit nënvizon faktin se zhvillimet politike ndërkombëtare që çuan në
krijimin Lidhjes së Prizrenit nxorën në pah një nivel të avancuar jo të
mendimit, por të veprimit politik të nacionalizmit shqiptar. Kjo na bën të
mendojmë se format më të hershme të tij duhet t’i kërkojmë edhe më herët.
Gjeneza e lëvizjes nacionale të një populli shënohet atëherë kur një individ
apo një grup individësh shpallin se ai komb ekziston dhe ai/ata individë marrin
përsipër ta provojnë një realitet të tillë. Pra, gjeneza e lëvizjes nacionale
të një populli lind kur lind mendimi politik për të jetuar më vete, kur lind
ideja e mëvetësisë kombëtare. Pikërisht kjo ndarje midis mendimit dhe veprimit
besoj se është thelbësore për të trajtuar fillesat e nacionalizmit shqiptar,
parë kjo dhe në një rrafsh krahasues sidomos me zhvillimet e Revolucionit Grek,
si revolucion që tronditi gjithë botën Ballkanike. Pas këtij zhvillimi të
vrullshëm që po kalonin territoret greke që po fitonin pavarësinë prej
Perandorisë Otomane, natyrshëm shtrohet pyetja se në se statusquo-ja politike
ndryshon si rezultat i një konstelacioni të ri politik, është krejt e natyrshme
që elementët e çdo grupi të caktuar etnik brenda një formacioni shtetëror
multietnik të tentojnë të vënë në pah ato elementë që ata i bashkojnë, madje të
shkojnë edhe më tej, duke insistuar për të ekspozuar veten si një grup me
veçori të spikatura, të ndryshme nga të tjerat, për më tepër nga fqinjët, duke
e bërë atë të jetë sui generis. Është logjike të mendosh që vetëm kështu çdo
grup etnik të luftojë për të siguruar mbijetesën, madje në kushte optimale të
aspirojë edhe për sundim mbi fqinjët.Të njësosh mendimin me aksionin politik si
bëjnë disa studiues të huaj që kanë studiuar nacional shqiptar si Nathalie
Clayer dhe Nura Bozbora përkatësisht në veprat “Në fillimet e nacionalizmit
shqiptar-Lindja e një kombi me shumicë myslimane në Evropë” dhe “Shqipëria dhe
nacionalizmi shqiptar në Perandorinë Otomane” është njëlloj si të thuash se
nacionalizmi në Greqi lindi në vitin 1821 dhe të përjashtosh një periudhë disa
vjeçare para kësaj date që e analizuam më lart.
Një mendim interesant ka shprehur dhe studiuesi e
publicisti Tajar Zavalani në artikullin e tij “Nacionalizmi shqiptar” (1969).
Është interesant fakti që Zavalani është i pari që tregon se rrënjët e
nacionalizmit shqiptar duhen kërkuar në periudhën e pashallëqeve. Gjithsesi
deri më tash nuk ka akoma fakte bindëse për të mbrojtur këtë tezë dhe ndoshta
një studim më i thelluar i dokumentacionit edhe në gjuhët osmanishte, greqishte
sllavishte do të hidhte më shumë dritë mbi këto çështje të debatuara si p.sh
dokumenti që përmend Egro në artikullin e vet të shkruar nga gjyshi i Ismail
Qemal Vlorës. Interesant në këtë letër është fakti që përveçse fjalisë të
“mblidhemi për të diskutuar rreth avenirit të vendit tonë” fill pas zhvillimeve
të konfliktit të zgjatur greko-otoman, është dhe përdorimi i termit vatan nga një
term tradicionalisht i përdorur në gjuhën politike të Islamit në kuptimin atdhe
i myslimanëve (homeland of muslims), në këtë dokument përdoret me kuptimin
atdhe kombëtar (patria). Ndoshta ky dokument është nga të parët në gjuhën
politike osmane kur ky term pëson një ndryshim të tillë semantik.Ekzistenca e
këtij dokumenti, i shkruar nga një përfaqësues i denjë i elitës shqiptare
myslimane të kohës hedh dritë dhe mund të fillojë të dekonstruktojë një klishe që është vërejtur në studimet
rreth nacionalizmit të shqiptarëve , ku zakonisht zgjimi kombëtar dhe
kulturor është parë më së pari në pjesët
e popullsisë shqiptare që i kanë përkitur besimeve kristiane dhe më vonë në ato
që i përkisnin besimit islam. Kjo tendencë për ta parë zgjimin kulturor dhe
aksionet politike të shqiptarëve në këtë lloj mënyre shpesh herë ka theksuar
partikularizmin e ndjenjës nacionale dhe identitetit kombëtar të popullsisë
shqiptare sesa unitetin shpirtëror që mesa duket zotëronte kjo popullsi,
përderisa në fillimet e shekullit të XX mundi të krijonte shtetin e vet
kombëtar të bazuar në modelin e shtetit komb dhe të inspiruar nga nacionalizmi.
Para rendësja e Kuvendit Kombëtar të Vlorës ishte Lidhja
Shqiptare e Prizrenit, kuvendi në të cilin nacionalizmi shqiptar u shpreh në
një formë të pjekur e të maturuar, me kërkesa të qarta për autonomi dhe
zhvillim kombëtar. Në politologjinë shqiptare dhe në atë të huaj që flitet për
Shqipërinë, është shkruar shumë për rëndësinë e këtij kuvendi, si dhe për
vendimet që u ndërmorën aty, vendime që pranohen gjerësisht se janë shprehja e
parë e kombësisë për shqiptarët në kuptimin modern të kësaj fjale. Mirëpo, edhe
pse ky fakt është gjerësisht i njohur, data 10 qershor nuk ka hyrë në asnjë
kalendar zyrtar si ditë përkujtimore dhe për më tepër vetëm nëpër përvjetorë ka
marrë një vëmendje institucionale. Natyrisht, Lidhja Shqiptare e Prizrenit
është shumë e rëndësishme se një përkujtim formal i ndërmarrë nga dy shtete
shqiptare në rajon dhe mesazhet e saj janë bërë pjesë e artikulimeve politike
të kombit shqiptar gjatë gjithë historisë së mëvonshme të tij. Pikërisht në
këtë forcë përcjellëse mesazhesh dhe në trashëgiminë politike që ka krijuar,
qëndron rëndësia e veçantë e Lidhjes dhe e datës 10 qershor si datë simbolike e
themelimit të saj.
Lidhja Shqiptare e Prizrenit përfaqëson unitetin e kombit
shqiptar, pasi ishte një krijesë e Komitetit Shqiptar të Stambollit që përbëhej
nga intelektualët shqiptarë më të shquar të të gjithë krahinave të Shqipërisë e
krijuar në kryeqendrën e Kosovës, që përfaqësonte elementin e forcës më të
suksesshëm shqiptar në Perandorinë Otomane. Për më tepër vendimet e saj prekën
si Veriun dhe Jugun, Lindjen dhe Perëndimin e Shqipërisë, duke i dhënë
kohezionin e duhur shoqëror dhe kombëtar shqiptarëve. Lidhja Shqiptare e
Prizrenit vjen si një histori qëndrese, pasi kishte kundër vetes vullnetin e
pothuajse gjithë Fuqive të Mëdha të kohës dhe kundërshtoi çdo vendim të gabuar
të tyre rreth tërësisë territoriale të shqiptarëve. Edhe pse aksioni i saj nuk
rezultoi tërësisht i suksesshëm, pasi një qytet i banuar tërësisht me shqiptarë
si Ulqini iu bashkëngjit pa të drejtë Malit të Zi, mesazhi i qëndresës ndaj
vendimeve të padrejta të ndërkombëtarëve rreth çështjes shqiptare është aktual
edhe sot. Me këmbënguljen e tyre stoike për të mos e bërë atdheun e vet plaçkë
tregu, shqiptarët e asaj kohe u treguan ndërkombëtarëve se parimi i
vetëvendosjes si parim universal i kombësive duhej përfshirë në gjeopolitikën e
tyre në rajon dhe se asnjë popullsi që fati i keq mund ta kish detyruar të
tretej në tisin e historisë nuk duhej nënvlerësuar.
Burimet:
1-Natalie
Clayer. Në fillimet e nacionalizmit
shqiptar-Lindja e një kombi me shumicë myslimane në
Evropë. Përpjekja:Tirana, 2009
2-Historia e
Popullit Shqiptar.Vëllimi i II. Toena:2002
3-Myslim Islami.
Jeta e Naum Veqilharxhit. Shtëpia
botuese 8 Nëntori: Tiranë. 1978
4-Tajar Zavalani, Histori e Shqipnis, Botim II, Phoenix,
Tirane, 1998
5- Nura Bozbora. Shqipëria dhe nacionalizmi shqiptar në Perandorinë Otomane. Dituria: Tiranë, 2002
6- Dritan Egro “Rrënjët e nacionalizmit shqiptar” Gazeta Panorama, 5.03.2009
Gazeta Shqip. Suplementi Ndryshe 17.12.2012
Gazeta Shqip. Suplementi Ndryshe 17.12.2012
No comments:
Post a Comment