(Refleksione
rreth librit “Luani i Epirit” i Akademikut Spiro Mela)
Historia
e afërt e shqiptarëve dhe sidomos koha e Pashallëqeve shqiptare, kohë në të
cilën del sërish në skenën evropiane emri i Shqipërisë si territor dhe i
shqiptarëve si etni që banonin në këto territore është një objekt studimi jo
vetëm i historiografisë dhe mendimit politik e kulturor evropian por edhe i
historiografisë dhe mendimit politik të fqinjëve që sapo kanë themeluar shtetet
e tyre kombëtare.
Sigurisht
që në këto studime qëllimi i ndërmarrjes së tyre apo dhe konkluzionet e
arritura nuk përputhen tërësisht ose shpesh herë njëra palë e tej kalon
tjetrën. Nga njëra anë evropianët që po
ri zbulonin Ballkanin po jetonin një lloj tërheqje ekzotike ndaj këtyre
territoreve duke shfrytëzuar historinë e pasur të rajonit kërkonin të
ringjallnin idealet e botës së tyre antike me çfarëdolloj çmimi, nga na tjetër
etnitë ballkanike që po ktheheshin në kombe dhe që në etjen e tyre për tu
zgjeruar në territore shtrembëronin dhe krijonin imazhe të tjera të fqinjëve të
vet. Figura politike që ka hasur më shumë kundërshti dhe në të njëjtën kohë
adhurim është padyshim figura e Ali Pasha Tepelenës, pashait të një territori
mjaft të gjerë që përfshinte brenda tij territoret shqiptare që shtriheshin
deri afër Durrësit, për të vazhduar drejt Elbasanit, Ohrit, Strugës dhe për të
zbritur më poshtë në Maqedoni , Peloponez, dhe gjithë Epirin duke lënë jashtë
vetëm Athinën dhe ishullin Eubea.
Pyetje
të shumta kanë shoqëruar vlerësimin e figurës së Ali Pashë Tepelenës dhe rolit
të tij në historinë moderne së
Shqipërisë. Njerëz të ndryshëm të letrave , historianë , përkthyes por edhe
shpesh herë amatorë të historisë duke iu referuar folklorit, gojëdhënave dhe
leximit të veprave të udhëtarëve të huaj kanë krijuar tashmë një fabul të një
njeriu orientalist, të egër, mizor që fillon karrierën e vet si një hajdut i
thjeshtë në male e Epirit për të përfunduar nëpërmjet vrasjeve, përdhunimeve
dhe dredhive si zot i vërtetë i tij. Nuk mungojnë këtu edhe penelatat e
fuqishme me ngjyrime orientaliste të haremeve të tij, dashurive, historia e
Frosinës që paraqesin një figurë të degjeneruar dhe epshore që s’ndalet para
asnjë gjëje për të arritur qëllimet e veta. Portreti më i mirë për këtë
perceptim orientalist të figurës së Ali Pashës nga ana e elitës evropiane të
kohës që vizitoi Pashallëkun e tij por edhe nga shfrytëzimi me mjeshtëri nga
vet Pashai i këtyre motive është trajtuar gjerësisht nga studiuesja Katherine
Flamming në veprën e vet të mirënjohur “Bonaparti Mysliman”, çka e ka lehtësuar
shumë terrenin metodologjik në trajtimin e kësaj figure kontroverse në
historinë e afërt të Epirit, Shqipërisë dhe Greqisë. Libri i Akademikut grek
Spiro Melas “Luani i Epirit” është një pasqyrim i gjallë i gjithë këtyre
episodeve dhe kundërshtive ku nëpërmjet një stili letrar e shumë komunikues
përcillet e gjithë atmosfera e kohës. Masakrat e Hormovës dhe Kardhiqit por dhe
pushtimi i Sulit janë pjesa e errët e reflektimit në pasqyrën e fqinjit ku akte
të quajtura më se të zakonshme për kohën, sërish nëpërmjet përshkrimeve me
detaje rrëfejnë se për humanizmin janë gjithmonë të papranueshme. Si në çdo
libër që është shkruar për Ali Pasha Tepelenën nuk mund të mos ketë brenda dhe
përshkrimet për epshin dhe luksin e haremit të tij prej 300 femrash apo
fabulave tashmë të njohura të rrëmbimit dhe keqtrajtimit të motrës dhe nënës së
tij. E gjithë kjo atmosferë paragjykuese me sfond orientalist duket sikur
dominon në libër gjithandej, por në mes të këtyre rrëfimeve del në pah dhe
karakteri reformator i ndërtimit të shtetit të vet, toleranca e admirueshme
fetare dhe ndarja e pushtetit me elementin ortodoks të popullsisë diçka e
paparë për kohën deri atëherë. Spiro Melas tejkalon dhe paragjykimet e tjera që
mund të gjenden në vendin fqinj ku i dedikon Ali Pashës kontributin e tij në
arsimin dhe mbështetjen që i dha Akademisë së Janinës, fidanishtes ku u
mbrujtën dhe zhvilluan aktivitetin disa nga ideologët e mëvonshëm të
Revolucionit grek. Përmes një qëmtimi të një dokumentacioni të gjerë të
pothuajse të të gjithë kancelarive të Evropës, Akademiku Spiro Melas na ka
dhënë me të gjithë dritë hijet dhe kontrastet e veta figurën e Ali Pashës duke
na bërë të reflektojmë për t’iu përgjigjur dilemave që shoqërojnë vlerësimin e
kësaj figure. Në gjithë këtë narrativë historike edhe vet autori është i
ndërgjegjshëm se epoka dhe rëndësia e saj është më se e domosdoshme për
vlerësimin e figurave të tilla, ndaj ai jep vlerësimet maksimale si historian
grek për kontributin e tij për shpërthimin e Revolucionit Grek. Kjo është çfarë
ne shikojmë në pasqyrën e fqinjit por ne shqiptarët si reflektojmë këto pasqyrime
dhe si e vështrojmë dhe vlerësojmë këtë figurë që duam apo nuk duam ka ndikuar
shumë në historinë tonë të afërme.
Figura
e Ali Pashë Tepelenës nuk mund të studiohet jashtë kontekstit të kohës,
gjeopolitikës dhe balancës së pushteteve të trashëguara që ai gjeti të ngritura
si strukturë më vete. Përqendrimi i pushtetit në një dorë të vetme nuk ka
shkaktuar viktima të shumta vetëm në Shqipëri dhe në Pashallëkun e Janinës por
gjithandej nëpër Evropë sa herë ky proces ka hyrë në spiralet e veta të fuqizimit
të pushtetit dhe ambicieve për të krijuar etnitete shtetërore të fuqishme.
Respektimi i pushtetit të Kishës Ortodokse dhe përfshirja e saj në pushtetin e
kohës ishte një traditë shtet formuese otomane që Ali Pasha Tepelena e gjeti të
trashëgueshme që nga rënia e Kostandinopojës dhe nuk e shpiku vet, ndaj akuzat
për mbështetje të veçantë dhe të paramenduar ndaj popullsisë greke të
Pashallëkut të vet, nuk qëndrojnë por shpesh herë ngjajnë diletante. Në lojën e
vet të brendshme për pushtet Ali Pashës i duheshin aleatë dhe në peshkopët e
Kishës Ortodokse ai gjeti njerëz që qeverisnin dhe drejtonin si udhëheqës
shpirtërorë një pjesë të madhe të nënshtetasve të vet. Është afërmendsh që këtë
ekuilibër pushteti që ndiqte vet Sulltani për të qeverisur në Perandorinë
Otomane nuk mund të injorohej nga Ali Pasha.
Koha
në të cilën u brumos dhe ushtroi aktivitetin e tij Pashai Tepelenas ishte koha
kur Ballkani dhe territoret e perëndimore të tij nën kontaktin e drejtë për së
drejtë me ushtrinë franceze që pushtuan Ishujt Jonianë dhe zhvillimit të një
rrjeti tregtar të admirueshëm me Evropën kaluan nga procesi i mesjetës së vonë
në Iluminizëm dhe Nacionalizëm. Merita e Ali Pashë Tepelenës është se ai nuk u
gjend i papërgatitur për të përjetuar këto ndryshime, por në varësi të
rrethanave dhe gjeopolitikës evoluoi qëndrimet e veta politike nga një shkollë
administrative e politike që e kish përgatitur për të qenë një Pasha
tradicional otoman në një prijës makiavelik me tendenca moderniste të aftë për
të krijuar shtetin e vet. Krahasimi i figurës së tij duhet të shtrihet në një
rrafsh me prijësit e tjerë të lëvizjeve ballkanike që tronditën pushtetin e
Perandorisë Otomane në fillim të shekullit të XIX. A ishte më shumë i shkolluar, më shumë humanist
apo më pak gjakësor se Ali Pasha Tepelena, Millosh Obrenoviçi, tregtari i
thjeshtë i derrave i shndërruar në princ pas revoltës së serbëve në 1815? A
ishin prijësit e Revolucionit Grek një mentalitet tjetër dhe i ndryshëm nga Ali
Pasha Tepelena? Si u sollën ata me popullsinë e besimit mysliman në Greqi gjatë
revolucionit? Për çdo studiues serioz të
historisë së Ballkanit është më se e qartë se metodat, mënyrat dhe etika e
kohës ishin të njëjta për të gjithë ballkanasit dhe vetëm rezultati pozitiv ose
jo i tyre ka bërë diferencën në vlerësimin e këtyre lëvizjeve dhe prijësve të
tyre.
Përkthimi
i kësaj vepre që vjen në mënyrë shumë të arrirë nga Kristo Pulla e Foto
Bixhili plotëson një vend të rëndësishëm
në bibliografinë rreth figurës së Ali Pashë Tepelenës dhe në të njëjtën kohë është
një hap i rëndësishëm jo vetëm për autorët dhe studiuesit që merren me kulturën
dhe historinë e Shqipërisë , por edhe si një libër njohje i Tjetrit në Ballkan,
njohje kaq shumë të rëndësishme për të larguar paragjykimet e së kaluarës e për
të ndërtuar ura bashkëpunimi në të sotmen.
Suplementi
Rilindësi. 29.12.2013, fq 22
No comments:
Post a Comment