Në
historinë e letërsisë botërore dhe veprave të mëdha ekziston pothuajse
gjithmonë një dyshe personazhesh shumë të afërt
që përveçse se ndajnë një miqësi shumë të ngushtë mes tyre në fakt
ndihmojnë dhe njëri-tjetrin për të
kuptuar realitetin. Kështu p.sh tek kryevepra e Servantesit “Don Kishoti i
Mançës”, të sjellë aq mjeshtërisht nga Noli dhe Petro Zheji në shqip, marrëzive
kalorësiake dhe fluturimeve në fantazi të Don Kishotit i duhet serioziteti dhe
pafajësia e Sanços për ta rikthyer atë sërish me këmbë në tokë.
Por
jo gjithmonë dyshet e famshme në letërsi janë përcjellë nëpërmjet këtij
portretizimi, sepse tek tragjedia “Hamlet” e Shekspirit kemi dhe Horatin,
shokun e ngushtë të Hamletit i cili për hir të miqësisë i beson të gjitha
halucinacionet e këtij të fundit përsa i
përket fantazmës së babait të vdekur. Ky fakt sigurisht që nuk e rrëzon mënyrën
e portretizimit të personazheve nëpërmjet përfaqësimit të vlerave të kundërta,
që besoj për një periudhë të gjatë, ndoshta që nga fillimi i shoqërisë
njerëzore ka qenë në themel të shprehjes së mendimit filozofik të botës sepse
nëse e besojmë si të vërtetë aksiomën se “letërsia është një pasqyrim i
shpirtit njerëzor” atëherë nuk duhet të çuditemi që brenda veprave të ndryshme
letrare kemi pasqyrime të ndryshme të miqësive dhe ndjenjave njerëzore.
Por
edhe pse raste si ky i miqësisë së Horatit dhe Hamletit mund të jenë të shumtë
në vepra të tjera në letërsinë botërore , gjithsesi mënyra e portretizimit
nëpërmjet dy realiteteve ku njëri i korrespondon atij imagjinar e fluturak të
Don Kishotit dhe tjetri që i
korrespondon atij “esëll” dhe të
vërtetë të Sanços është mënyra që gjerësisht është shtrirë gjithandej dhe në
fusha të tjera të jetës dhe shkencës.
Kështu p.sh me të drejtë shkenca të ndryshme i gjejmë të emërtuara në emra
dyshe të përbërë si gjeo-strategjia, astro-fizika etj ku jo domosdoshmërisht
ato i nënshtrohen këtij gjykimi por që gjithsesi në thelb ato përmbajnë diçka
nga kundërvënia e famshme. Një çift që ndoshta i përshtatet më shumë
përfaqësimit të dy realiteteve të ndryshme është marrëdhënia midis politikës
dhe ekonomisë në demokracitë në zhvillim.
Politika
është ajo që përpiqet të përshkruajë një realitet fluid dhe të ardhme rozë për
publikun duke i paraqitur çdo alternativë të vet si më të mirën për zhvillimin
e shtetit dhe shoqërisë, ndërsa ekonomia nëpërmjet shifrave dhe logjikës së
ftohtë të saj është ajo që e rikthen me këmbë në tokë qytetarin e entuziazmuar
nga politika dhe i kujton realitetin se ku jeton dhe sesi mund të përpiqet
nëpërmjet alternativave realiste ti realizojë ëndrrat e veta. Këtë gjë ekonomia
nuk e kryen nëpërmjet ndonjë “shkopi magjik” por nëpërmjet një përllogaritje të
thjeshtë të kostove të çdo veprimi dhe aksioni politik. Në bazë të tyre në fakt
politikanët duhet të mbështesin apo kundërshtojnë projektet e ndryshme që ata
lançojnë por ashtu si ndodh rëndom në Shqipëri emocioni e kapërthen më tepër se
ç’duhet politikën tonë ndaj shumë veprime të saj janë të kushtueshme për
shoqërinë shqiptare. Shembulli i miqësisë së Hamletit dhe Horatit për të
zbuluar të keqen në mbretërinë e tyre të kalbur mund tu shërbejë më mirë palëve
sesa vazhdimi i kundërshtive mes idealizmit fisnik të Don Kishotit dhe pragmatizmit
realist të Sanço Pancës.
No comments:
Post a Comment