Përvjetori
i sivjetshëm i pavarësisë solli në Shqipëri dy thesare të vërteta të kulturës
materiale dhe shpirtërore të shqiptarëve. Në ambjentet e Biblotekës Kombëtare u
ekspozua libri i parë i plotë në gjuhën shqip, Meshari i famshëm i Gjon Buzukut
dhe në muzeun kombëtar armët e heroit kombëtar të shqiptarëve, Gjergj Kastriot
Skënderbeut.
Të dyja këto vlera të mëdha të kulturës shqiptare ruhen
në Biblotekën e Vatikanit dhe Muzeun e Vienës, larg Shqipërisë në zemër të
Evropës duke shprehur qartë dhe identitetin evropian të shqiptarëve të asaj
periudhe. Ky identitet dhe vetdije e lidhjes shpirtërore me Evropën pas një
tramatizimi shumë të rëndë të kaluar nga pushtimi dhe bashkëjetesa me otomanët
do të ringjallej prapë në fund të shekullit të XIX, vite kur fillojnë e
plazmohen sërish idetë evropiane të shqiptarëve. Një rol përcaktues dhe të rëndësishëm
do të luajë memoria historike ku të gjithë rilindasit do ti drejohen figurës së
Skënderbeut dhe aksioneve të tij politike dhe ushtarake si pjesë e rëndësishme
e koalicioneve evropiane mesjetare. Mirëpo Skënderbeu nuk do të mund të
ringjallej i vetëm pa simbolet e tij që kishin shenjuar historinë dhe shkëlqyer
në epokën e vet, ndaj për këtë arsye sëbashku me monumentet dhe portretizimet
letrare të De Radës dhe Naim Frashërit do të gjejmë dhe përpjekjet e para për
të zbuluar flamurin dhe përshkruar armët e tij.
Informacionet e para në këtë drejtim i jep
Konica në faqet e gazetës së vet Albania ku publikon për herë të parë flamurin
e Kastriotëve dhe informacionin për armët e Skënderbeut. Si një studiues
skrupuloz Konica , i cili e vezhgoi ne
fillim te shekullit XX ne trupin e njërës prej shpatave shiheshin ende njolla
gjaku[1], çka mund të ishte e vërtetë por nëse do të marrim parasysh dhe anën
tjetër të personalitetit të Konicës, si pishtar i zgjimit të ndërgjegjes
kombëtar mund të ishte dhe një informacion shtesë për të krijuar emocion dhe
afeksion ndër shqiptarët që ende ishin nën zgjedhën otomane. Në fakt te ky
tipar i fundit i arsyes se përse Konica mund të ketë shtuar faktin se ende në
shpatë kishte njolla gjaku, qendron dhe një funksion tjetër i armëve të
Skënderbeut gjatë Rilindjes Kombëtare por dhe në vazhdimësinë e shtetit
shqiptar. Kështu në vigjilje të 20 vjetorit të pavarësisë gazeta “Besa” në
Tiranë, e krijuar dhe e sponsorizuar nga Mbreti Zog I[2], do të japë një informacion të detajuar të
vendit, mënyrës dhe rrugëve sesi janë gjendur në Vjenë, armët e heroit tonë
kombëtar.
Duke iu referuar gazetës “Besa” (3
Mars 1932) mësojmë këto të dhëna për“Armët e Skënderbeut”: Koleksionuesi i
objekteve të Skënderbeut ishte Arqiduka i Tirolit Ferdinandi (1529-1595), i
biri i perandorit austriak Ferdinandi I (1503-1564) dhe vëllai i perandorit
Maksimilian II. Këshilltar i arqidukës Ferdinand për mbledhjen e këtyre objekteve,
ishte sekretari i tij privat Jacob Schrenckh von Notzing (Jakob Shrenk von
Nocing). Ai koleksiononte veshje prej hekuri dhe armë të princërve të shquar,
si dhe të prijësve të ushtrive, të cilat i ruante në kështjellën e tij në
Ambras. Objektet e Skënderbeut përmenden për herë të parë në një letër të datës
15 tetor të vitit 1578, në të cilën duka i Urbinos Marius Sforca, i shkruante
arqidukës Ferdinand, se do t’i dërgonte këtij të fundit armët e Skënderbeut. Më
15 maj 1579 arqiduka i Tirolit, Ferdinandi, i shkruan dukës së Urbinos Marius
Sforces, duke e falënderuar për armët e Skënderbeut si dhe për të tjerat, të
cilat mund t’i binin atij në dorë. Këto objekte përmenden për herë të dytë në
letrën e dukës von Arescot (duka von Areskot) më 25 korrik 1588, e cila flet
mbi armët e tjera të Skënderbeut. Objektet e Skënderbeut nuk ishin shënuar në
inventarin e vitit 1585. Ndërsa në inventarin e vitit 1593, f.69, shënohet: “Dy
shpata dhe përkrenarja e “Georgen Scanderbegg”. Prej këtyre dy shkresave, si
dhe inventarit, konstatohet lehtë se përkrenarja dhe dy shpatat e Skënderbeut
ranë në dorë të arqidukës Ferdinand, ndërmjet viteve 1588 dhe 1593, përmes
ndihmës së dukës Marius Sforca të Urbinos dhe të dukës Arescot.
Në sallën XXV Nr. 71 (127), të Muzeut
të Arteve të Vjenës, ndodhet përkrenarja “George Skanderbeg”. Ajo është ngjyrë
e bardhë, me rrafshe të arta dhe ka sipër saj një kokë dhie të artë me dy
brirë. Kjo përbëhet prej dy pjesëve: një pjesë bakri dhe pjesa tjetër sipër,
është me një copë metali, buzët e së cilës janë të zbukuruara në ar. Në mesin e
përkrenares është vendosur një rreth prej bakri me një gjatësi prej 65 cm dhe
në këtë rreth janë shkruar këto shkronja: I. N. P. E. RA. TO. BE. BT. Ky
shkrim, që është shumë i vështirë për ta kuptuar se çfarë thotë, deri tani e
kanë deshifruar kështu: “Jesus Nazarenus Principi Emathiae. Regi Albaniae.
Terrori Osmanorum. Regi Epiri. Benedicat”. Poshtë buzës së përkrenares janë
vënë 9 copa të mëdha dhe këto janë të lidhura me një rrip lëkure me bojë hiri.
Pesha e të gjithë përkrenares është 3000 gr. Sado që kjo përkrenare ka elemente
orientale, mendohet se është punuar prej një artisti venecian[3].Si shikohet në
shkrimin e viteve 30-të nuk vihet në dyshim mbishkrimi në përkrenaren e
Skënderbeut si me të drejtë konstaton shumë vite më vonë studiuesi Kristo
Frashëri në librin e vet “Historia e Skënderbeut” kur shkruan se në pjesën e
poshtme te saj, ka rreth e rrotull nje rrip bakri me nje mbishkrim prej gjashte
rrokjesh, te ndare midis tyre me rozeta: IM*PE*RA*TO*RE*BT, qe do te thote:
Jhezus Nazarenus*Principi Emathiae*Regi Albaniae*Terrori Osmanorum*Benedictat
Te (Jezuj i Nazaretit te bekon ty Skenderbe, Princ i Matit, Mbret i Shqiperise,
Tmerri i Osmanllinjeve, Mbret i Epirit). Por rripi prej bakri me keto gjashte
monograme duket se eshte vene me vone ne perkrenare nga pasardhesit e Heroit,
te cilet kane menduar se me shtimin e titujve do t'ia rritnin atij vleren,
kurse, sic u tha, ai nuk ka mbajtur asnje nga keto tituj, por vetem "Zot i
Shqiperise" (Dominus Albaniae)[4]. Arsyeja duket se ka qenë se pushtetit
mbretëror dhe vetë Mbretit që shpesh herë po mundohej të gjente lidhje mes
familjes së tij dhe asaj të Skënderbeut i pëlqente që ky emërtim të ishte i
vërtetë pasi duke qenë i tillë, i jepte
Zogut që vetëm katër vjet më parë ishte vetshpallur mbret, legjitimitet më të
madh ndër shqiptarë dhe arsye shtetërore më tepër për të qeverisur. Më poshtë
informacioni i gazetës Besa vazhdon për shpatat e Heroit Kombëtar. Në Muzeun e
Arteve të Vjenës ka dy shpata të Skënderbeut. Njëra shpatë është me dorezë
kadifeje, në të cilën shënohet emri i Skënderbeut dhe është e gjatë 88.5 cm dhe
e gjerë 5.7 cm, me dy tehe, me një formë të drejtë dhe me një majë të kthyer,
që përmban disa shkronja latine, ku lexohen këto fjalë: “Heroi i Perëndisë,
Iskander Beg”. Doreza është prej druri, e mbështjellë me lëkurë. Pesha e kësaj
shpate është 1300 gr. dhe bashkë me këllëfin, është 1900 gr.
Shpata tjetër është me dorezë lëkure
shagren, ka në anët e jashtme katër arabeska të thella, tre rrypa për hijeshi.
Shpata është e përkulur në formë harku, gjatësia e saj është 121 cm dhe doreza
është e zbukuruar me ar dhe me lëkurë. Pesha e gjithë shpatës është 3, 2 kg.
Kjo formë me ornamente tregon se ajo është bërë në gjysmën e parë të shekullit
XV.Në inventarin e pikturave të sekretarit privat Schrenchk (Shrenk), e
titulluar “Armamentarium heroicum” të vitit 1601, është tabloja XVI “Skënderbeu
me përkrenare”. Skënderbeu rri në këmbë në profil, duke kthyer kokën dhe
mjekrën e gjatë nga krahu i majtë. Ai është i veshur me një pallto të gjatë me
astar lëkure dhe ajo mbërthehet në gjoks nga shirita. Në krahun e djathtë mban
lart shpatën e zhveshur, ndërsa poshtë në tokë, afër këmbës qëndron
përkrenarja. Në kokë Skënderbeu mban një beretë. Objektet, që janë pasqyruar në
këtë pikturë, i ngjajnë shumë origjinaleve që ndodhen në Muzeun e Artit
Historik të Vjenës[5]. Historiani Kristo Frashëri saktëson shume vite më vonë
se gazeta Besa në librin e vet “Historia e Skënderbeut” dhe cilat nga shpatat përdorej
në sheshin e betejave dhe cila për akte ceromoniale. Ndër dy shpatat, ka
mundesi qe Skenderbeu ne fushen e betejes te mos perdorte ate me trup te
drejte, por pallen me trup te harkuar (sic nenkuptohet nga Dh.Frengu), per
arsye se e para ishte e shkurter per shtatin e tij te gjate, kurse me pallen,
te cilen e kishte ne perdorim ushtria osmane, ai eshte familjarizuar me teper
se me te paren. Ketyre mund t'u shtohet dhe nje arsye tjeter: me te paren
luftetari e kishte me te lehte ta godiste kundershtarin horizontalisht, kurse
me te dyten kishte perfitim, sidomos kur ishte trupmadh, ta asgjesonte me lehte
armikun me nje te rene te fuqishme vertikalisht. E njejta gje mund te thuhet
dhe me perkrenaren, e cila nuk duhet te kete qene komode ne fushen e betejes.
Perfundimisht, mund te thuhet se se si perkrenarja ashtu edhe shpata me trup te
drejte i kane sherbyer qe kjo e dyta te jete shpata qe Papa Pali II i dhuroi
Heroit, naten e Krishtlindjeve se vitit 1466[6].
Nuk
ka dyshim se objekti më interesant nga armët e Heroit tonë Kombëtar mbetet
përkrenarja me simbolin e saj krejt të veçantë në krye, kokën e dhisë. Sipas Frashërit se çfare ajo
simbolizon mbi perkrenaren e Skenderbeut, eshte veshtire te shpjegohet me
saktesi. Mund te shpjegohet me kultin e dhise se eger, simbolin e zanave
shqiptare, te cilat jetojne, sipas legjendes, edhe sot ne bjeshket e larta,
perfshire edhe ne ate te Gjelagjoshit, mali qe qendron mbi krye te Qidhnes se
Dibres.(prej nga Frashëri argumenton në librin e vet se ka origjinën familja e
Kastriotëve)[7]. Mirëpo kulti i dhisë së egër sigurisht që ka një shtrirje më
të gjerë në mitologjinë ballkanike duke datuar që në kultin e Zeusit, ku ai i
hedhur nga Olimpi nga e ëma e vet, Gjea për ti shpëtuar frikës paranonjake të
atit të vet Kronit që gëlltiste çdo qenie që lindte, bie në Kretë dhe ushqehet
nga nga një dhi e quajtur Amaltia. Ka shenja qe tregojne se kulti i dhise se
eger eshte shume i lashte. Shkrimtari romak i shekullit te I-II te eres sone
S.Suetom Tanquilli (De Vita Caesarum, L.II, 12, 94) shkruan se perandori romak
Augusti, gjate luftes kunder Batos se ilireve, kur arriti ne Apoloni, preu per
nder te fitores se tij, nje monedhe argjendi me koken e dhise se eger[8]. Po kështu është tashmë një dëshmi e njohur
nëpërmjet Plutarkut se Pirro i Epirit mbante një kokë dhie të ngjashme në
përkrenaren e vet çka mund të mendohet për një kult të mirëformuar në viset
epiriote ilirike. Gjatë gjithë jetës së vet, qysh prej kthimit të tij në viset
atërore, Skënderbeu ndihej shumë krenar ndaj trashëgimisë epiriote-maqedonase
të teritoreve të veta , fakt që dëshmohet dhe në letrën e vet dërguar Princit
të Tarantit në 1461 ku nënvizon origjinën epiriotase të popullsisë arbëre. Një
dëshmi tjetër është vepra e Barletit ku vazhdimisht përforcohet origjina
epiriote e truajve dhe popullsisë arbëre . "Njerëzit kur veshtronin atë
rini luftarake dhe kur shikonin ate lule burrash rreth Skenderbeut, nuk u dukej
aq çudi qe fuqite e Muratit ishin thyer prej shqiptarevet. Me te vertete ishin
kthyer ateherë përsëri shkelqimi i lashte i Maqedonise dhe dukej se kishin
ardhur prape tamam, sic ishin dikur, kohet tanime te harruara te Aleksandrit
dhe te Pirros"[9].
Mesa
duket kjo krenari e trashëguar nga antikiteti që u rigjet sërish gjatë
Rilindjes Kombëtare dhe u rishfaq më dukshëm në kohën e shtet formimit shqiptar
shërbeu për përforcimin e identitetit kombëtar të shqiptarëve ku armët e
Skënderbeut luajtën një rol të veçantë si objekte krenarie dhe dëshmuese të një
formacioni politik të sukseshëm të shqiptarëve në mesjetë. Kjo ka qenë dhe një
nga arsyet që me porosi te qeverise shqiptare te paraluftes, nje kopje identike
e perkrenares se Skënderbeut, punuar me 1937 nga nje mjeshter i talentuar
austriak, ndodhet ne Muzeun historik te Tiranës dhe në kuadër të 100 vjetorit
të Pavarësisë armët origjinale u ekspozuan në Muzeun historik. Memoria
kolektive historike është një nga mjetet që sendërton fuqishëm identitetin e
një popullsie dhe në rastin e etnisë shqiptare, kjo kujtesë kolektive kombëtare
shërbeu si një mjet bashkues për ngjizjen e identitetit kombëtar.
Bibliografi:
1- Ilir Ikonomi. Faik Konica.Jeta në
Uashington. Tiranë: Onufri
2- Kristo Frashëri. Katër relikat e rralla të Skënderbeut, cituar
sipas
http://www.albasoul.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1884
3- Gazeta Besa, 3 mars 1932
[1]
Kristo Frashëri. Katër relikat e rralla
të Skënderbeut, cituar sipas
http://www.albasoul.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1884
[2]
Ilir Ikonomi. Faik Konica.Jeta në Uashington. Tiranë: Onufri, faqe 73
[3]
Gazeta Besa. 3 mars 1932
[4]
Kristo Frashëri. Katër relikat e rralla
të Skënderbeut, cituar sipas
http://www.albasoul.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1884
[5]
Gazeta Besa, 3 mars 1932
[6]
Kristo Frashëri. Katër relikat e rralla
të Skënderbeut, cituar sipas
http://www.albasoul.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1884
[7]
Po aty, faqe
[8]
Kristo Frashëri. Katër relikat e rralla
të Skënderbeut, cituar sipas
http://www.albasoul.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1884
Kristo
Frashëri. Katër relikat e rralla të
Skënderbeut, cituar sipas http://www.albasoul.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1884
1 comment:
Dorian, interesant hulumtimi dhe lidhja qe u ben fakteve. 1 arsye me teper se cila shpate perdorej kur, mund te jete pesha e saj (perdorimi).
E para 1.2 Kg dhe e dyta 3.2Kg. Gjithashtu pesha 3Kg e perkrenares mund te shpjegoj pse e mbante ne toke dhe jo ne koke :)
Post a Comment