Historia e kulturës shqiptare do të ishte e mangët pa personalitetin
e Faik Konicës. Personaliteti i tij
kulturor është sa themelues po aq dhe kontributor në studimet shqiptare, në
skicimin e imazhit të shqiptarëve në kulturën perëndimore apo dhe të imazhit të
Tjetrit në kulturën shqiptare. Vërejtjet e tij të thukëta për karekterin
shqiptar, konstantimet e tij gati proverbiale mbi të ardhmen e Shqipërisë dhe
raporteve që kanë shqiptarët me përparimin e prapambetjen apo dhe pasionet e
verbërta politike që e radhitën disa herë pikërisht në kahun e kundërt për çka
si rallëkush kish predikuar e bëjnë gjithmonë dhe më të vështirë skicimin e
portretit të tij intelektual në hapësirat shqiptare.
Për fat të mirë na vjen në ndihmë Noli në këtë drejtim me artikullin
e vet “Si e kam njohur Faik Konicën”. Ky artikull është ndoshta nga portretet e
shkruar më me ndjenjë nga Fan Noli për një shqiptar tjetër të madh si Faik
Konica dhe besoj se mbetet një nga shembujt e radhë në kulturën shqiptare ku
mes admirimit, kritikës ,vetëkritikës e ironisë arrijmë të përceptojmë
personalitetin e madh të Konicës. Noli me një modesti e mirënjohje brenda një
fjalie se... të gjithë autorët shqiptarë që vijnë pas Konicës janë nxënësit e
tij, duke përfshirë dhe shkruesin e këtyre radhëve... na rrëfen se në ngrehinën
e kulturës shqiptare Konica nuk ishte vetëm kontribues por një nga themeluesit
e saj.
Si e kam njohur Faik Konicën
Nga Fan Noli
E kam takuar Konicën për herë të parë më 1909. Ishte diçka që nuk
kam për ta harruar kurrë. Më kishte shkruar nga Londra se do të vinte në Boston
i veshur me kostum shqiptar. Ideja ishte që të dilte fotografia e tij në gazetë
dhe të shfrytëzohej rasti për të propaganduar çështjen kombëtare shqiptare, e
cila ka qenë pasioni i gjithë jetës së tij. Unë mbeta i shtangur. Si prift
ortodoks i modës së vjetër, në atë kohë unë vetë mbaja nnjë mjekër të gjatë të
zezë, për të cilën më duhet të pranoj se nuk u pëlqente djemve të Bostonit. E
merrja me mend se sa do të dëfreheshin ata djem po të më shihnin duke ecur me
një burrë të veshur me fustanellën shqiptare. Ndonëse nuk kisha parë kurrë
ndonjë fustanellë greke, një lloj fundi i balerinave. Unë isha i shkurtër e i
bëshëm, Konica ishte i gjatë e i thatë, kështu që të dy do të dukeshim si Don
Kishoti me Sanço Pançën të arratisur nga ndonjë cirk. Sa u habita këtë herë kur
pashë se djemtë e Bostonit e harruan gjithçka lidhur me mjekrën time dhe
thjesht zunë të shihnin Konicën me adhurim. Atëherë e kuptova se fustanella
shqiptare nuk ishte fustanellë qesharake greke, por diçka që i ngjante kiltit
të skocezëve dhe se i përshtatej shumë një burri të pashëm si Konica.Meqë ra
fjala, lexuesi mund ta gjejë në librin e Konicës ndryshimin ndërmjet kostumit
grek dhe veshjes shqiptare: është e vërtetë se grekët e kanë përshtatur nga
shqiptarët, por ata u përpoqën ta stërhollojnë sa që e bënë një veshje grash me
aq sa mundën. Veshja e Konicës nuk ishte e vetmja gjë që më habiti. Thjest
mbeta pa mend, kur ai nisi të më “mësonte” për çdo gjë në botë. Ishte njeri me
kulturë të lartë. Gijom Apoliner, një shkrimtar dhe mik i tij, e ka quajtur
“enciklopedi shëtitëse” që e fliste frëngjishten si një francez. Një shkrimtar
tjetër, Zhyl lë Metrë, ka shkruar për të: “Ky i huaj që e shkruan kaq mirë
gjuhën tonë”.Si studiues i pasionuar i muzikës, Konica e adhuronte shumë
Vagnerin. Një nga gjërat e para që bëri ai pasi u takuam, ishte të më tregonte
për Vagnerin dhe operat e tij. Me këshillën e tij e pashë përherë të parë
Parisfalin, kur u dha më 1910 në Boston. Në varrimin e tij, tridhjetë vjet më
vonë, duke e ditur se sa shumë e donte Vagnerin, iu luta organistit të luante
muzikën e Vagnerit nga kreu deri në fund.Ka disa fakte që mungojnë në librin e
papërfunduar të Konicës, fakte për Shqipërinë, që i kam mësuar prej tij. Për
shembull, Konica flet për krenarinë e malësorëve shqiptarë. Zonja Durham e
pranon këtë në librin e saj “Brenga e Ballkanit”. Kur përshkruan shpërndarjen e
ndihmave në Maqedoni gjatë dhjetëvjeçarit të parë të shekullit të njëzetë, ajo
na tregon se si gratë fshatare e rrethonin ditë e natë, duke i kërkuar ushqime
dhe rroba. Ata vendoseshin rrotull shtëpisë ku banonte ajo dhe nuk largosheshin
derisa të merrnin diçka. Edhe kur u shpjegoi se nuk kishte më asgjë për t’u
dhënë, ato nuk shkuleshin. Kur zonja Durham vajti në Shqipëri, priste që t’i
ndodhte njësoj. Për habinë e saj, askush nuk iu afrua për t’i kërkuar
ndihmë.Konica përmend edhe faktin se zonja Durham ka qenë një adhuruese e madhe
e amvisës shqiptare. Ajo mendonte se vetëm amvisa holandeze mund të krahasohej
me të për pastërtinë. Zonja Durham kishte të drejtë. Mjafton të shkosh për
vizitë në shtëpitë e shqiptarëve në Shtetet e Bashkuara dhe mund ta shohësh dallimin
ndërmjet amvisës shqiptare dhe shumë prej fqinjëve të saj që nuk janë
shqiptare.Një gjë që e ka lënë jashtë Konica është fakti që fqinjët ballkanas e
italianë kanë shpifur se shqiptarët janë të egër e të pamëshirshëm. Zonja
Durham na thotë se kjo nuk është e vërtetë. Ajo kiste parë fshatarët siçilianë
se si i rrihnin pa mëshirë kuajt dhe gomerët, por kurrë nuk kishte qenë
dëshmitare se si një shqiptar rrihte një kafshë. Unë e kam vënë re edhe vetë
kur kam udhëtuar me kalë në Shqipëri. Sa herë vinim te ndonjë copë rrugë e
vështirë, ishim të detyruar të zbrisnim dhe kafsharët gjithnjë përdornin fjalët
përkdhelëse për t’u dhënë zemër kafshëve, si për shembull: “Hajde, vëlla. Ec,
or bir; Nuk është dhe kaq e vështirë. Do ta kalojmë”. Një shpifje tjetër e përhapur
nga fqinjët tanë, është se shqiptarët qenkan njerëz që nuk u shtrohen ligjeve.
E vërteta është krejt e kundërt. Ata u shumë më tepër se gjithë fqinjët e tyre.
Statistikat e rajoneve të policisë në qytetet amerikane ku ka shqiptarë,
dëshmojnë qartë se ata janë nga grupet më të mira ndër të gjithë të ardhurit e
huaj. Përvoja ime e gjatë më ka vërtetuar se shqiptarët u binden ligjeve në
shqipëri po ashtu siç u binden në Shtetet e Bashkuara. E keqja është se, kur
fqinjët e Shqipërisë përpiqen të shkelin tërësinë e saj tokësore, atëherë
shqiptarët “e paligj” ngrenë krye.Kur përshkruan pamjet e bukura të Shqipërisë,
Konica përmend shumë turistë të huaj që e kanë admiruar këte vend. Një emër, që
megjithatë mungon, është ai i prozatorit, dramaturgut dhe kritikut muzikor
francez, Roman Rolanit, i cili në njërin nga librat e vet flet për “kodrat e
bukura të valëzuara të Shqipërisë”. Unë për vete i kam soditur nga maja e malit
Tomor dhe nga kështjella e Krujës, kryeqyhteti i vjetër i Skënderbeut. Nuk kam
parë gjithë jetën time gjë më të bukur. Mjaft shtesa mund t’i bëhen kapitullit
të Konicës për vetitë luftarake të shqiptarëve. Për shembull, kalorësit
shqiptarë u bënë proverbialë në gjithë Europën pas vdekjes së Skënderbeut.
Gjithë mbretërit dhe sundimtarët e Italisë, Francës, Britanisë së Madhe kanë
marrë kalorës të lehtë shqiptarë për ushtritë e tyre. Konica më ka thënë një
herë se në shekullin e shtatëmbëdhjetë, kur francezët kërkonin të lavdëronin
një kalorës, shpreheshin: “E nget kalin si një shqiptar”. Kemi disa dokumente
italiane, që flasin për kalorësinë shqiptare dhe që na shpjegojnë se si
Skënderbeu e shpëtoi mbretin Ferdinand të Napolit me kalorësinë e vet të lehtë.
Sipas dëshmisë së historianëve bashkëkohës, Ferdinandi e kishte humbur davanë
kur e braktisën banorët feudalë dhe u bashkuan me Rene Anzhuanë, që ishte
rivali i tij francez dhe që pretendonte fronin e Napolit. Dihet mirë se
ushtritë mercenare të Rilindjes asnjëherë nuk bënë ndonjë betejë të vërtetë.
Ata kujdeseshin jo për lavdinë ushtarake, por për pagat. Zakonisht krijohej një
komitet i përbashkët i të dy ushtrive rivale dhe vendoste kush do të
shpërblehej me fitoren. Për shembull, kur njëra nga ushtritë kundërshtare
kishte epërsi të padyshimtë si numër, asaj i jepej fitorja pa e zgjatur shumë.
Kur ushtritë ishin të barabarta nga numuri dhe komiteti nuk mund të merrte vesh
se cila palë mund të fitonte, atëherë kurdisej një betejë e shtirë, në të cilën
nuk dëmtohej ose nuk vritej askush, me përjashtim të ndonjë aksidenti. Por kjo
manovër shërbente për të ndihmuar komitetin e përbashkët që të merrte një
vendim. Diçka e ngjashme ndodhi kur skënderbu zbriti në Itali me kalorësinë e
vet të lehtë. Komandanti i ushtrisë kundërshtare konti Piçinino dhe Skënderbeu
rregulluan një betejë të tillë të shtirë për të parë se cila nga të dy ushtritë
do të kishte më shumë shanse për të marrë fitoren. Dy reparte të zgjedhura nga
ushtria shqiptare dhe italiane bënë një paraqitje të kalorësisë dhe të aftësisë
luftarake. Shqiptarët e fituan ndeshjen dhe kështu u mbyll gjithë kjo histori.
Italianët asnjëherë më nuk e kundërshtuan epërsinë e kalorësisë shqiptare.
Natyrisht, me turqit ishte një pun krejt tjetër. Atëherë Skënderbeut i duhej të
bënte beteja reale dhe të arrinte fitore reale. Turqve nuk u bënte përshtypje
asnjë paradë. Skënderbeu ka qenë, padyshim, një gjeneral i madh dhe ai meriton
nderime të mëdha për kryqëzatën e tij heroike kundër turqve. Por ne nuk duhet
të harrojmë se edhe ushtarët e tij meritojnë pjesën e tyre të nderit.
Kryengritja shqiptare e viteve 1910 – 1912 kundër turqve tregoi se luftëtarët e
çetave shqiptare ende e ruanin trimërinë dhe forcën e gjallë që kishin dëshmuar
në kohët e vjetra në Skënderbeun. Vetëm për vetëm ata i mundën turqit, marshuan
në Selanik dhe e detyruan qeverinë turke t’u jepte autonominë. Pas disa muajsh
iu desh gjithë kombeve të Ballkanit që të bashkoheshin për t’i mundur po ata
turq. Më 1920 atje u përsërit po ajo histori e përjetshme. Shqipërinë e
kërcënonte copëtimi. Italia kishte pushtuar Vlorën dhe prapatokën e saj deri në
Gjirokastër. Fqinjët e tjerë kërkonin copat e tyre sipas traktatit të fshehtë
të vitit 1915. Vetëm një zë u ngrit për të kundërshtuar, ai i president Wilson.
Por ai mjaftoi për të ngritur kombin. Malësorët shqiptarë të bregdetit jugor
qenë të parët që u ngritën, pastaj i ndoqën edhe të tjerët. Brenda pak muajve
italianët u hodhën në det dhe u detyruan ta linin Vlorën dhe rrethin e saj.
Rreth njëzetë vjet më vonë, më 1940 grekët, pothuaj shtatë herë më të shumtë si
numër sesa shqiptarët, nuk mundën ta përsëritnin këte marifet, ndonëse kishin
mbështetjen e flotës angleze dhe të forcave ajrore angleze, që i penguan
italianët të sillnin përforcime. Tani disa fjalë për vendin e Konicës në
historinë e Shqipërisë së sotme. Si mysliman dhe si përkrahës i një familjeje
të vjetër aristokratësh nga Shqipëria e jugut, Konica kishte të gjitha
mundësite që të fitonte poste të larta në Perandorinë Turke, ku Shqipëria bënte
pjesë, që pas vdekjes së Skënderbeut. Në të vërtetë, shumë shqiptarë të tjerë
gjatë shekujve ishin ngjitur në postet më të larta të Perandorisë Turke. Për
shembull, kur Konica ishte i ri, Vezir i madh ose kryeministri i Perandorisë
Turke ishte Ferid Pasha, një shqiptar nga Vlora. Por kjo karrierë nuk e
tërhiqte Konicën. Ai mendonte se misioni i tij ishte të luftonte për pavarësinë
e Shqipërisë. Nga viti 1897 deri më 1912, dy nga pionierët më të shquar të
pavarësisë së Shqipërisë kanë qenë Konica dhe Shahin Kolonja, botuesit e dy
revistave shqiptare, që dolën jashtë: “Albania” dhe “Drita” përkatësisht. Gjatë
sundimit turk shqiptarët kishin harruar gjithçka për lavdinë e tyre të kaluar
nën Skënderbeun. Konica ka qenë njeriu që e rizbuloi dhe e popullarizoi
Skënderbeun e flamurin e tij, shqipen e zezë dy krenare në një fushë të kuqe.
Ky flamur u bë simbol i pavarësisë kombëtare dhe më në fund u ngrit në Vlorë më
1912 nga Ismail Qemali kur Shqipëria u shpall shtet i pavarur. Konica është
quajtur si krijuesi i prozës moderne shqipe. Kur unë vendosa të bashkohesha me
kryqëzatën për pavarësinë e Shqipërisë, e para gjë që më bëri përshtypje ishte
mungesa e plotë e veprave letrare shqipe me vlera artistike. Por kur vajta në
Egjipt më 1903, një atdhetar shqiptar, Spiro Dineja, më dha vëllimet e revistës
“Albania” nga viti 1897 deri më 1903. I lexova të gjitha nga faqja e parë deri
tek e fundit dhe atëherë e mësova se në shkrimet e Konicës ne e kishim atë që
na duhej: letërsinë e mirë shqipe. Për më tepër, Konica zbuloi dhe popullarizoi
shqiptarë të veprimtarisë letrare si Kristofordhi, Mitkoja, Fishta dhe Zako Çajupi.
Me këshillën dhe udhëzimet e tij unë përktheva disa vepra nga Shekspiri,
Ibseni, Edgar Alan Poeja dhe Don Kishotin e Servantesit. Të gjithë autorët
shqiptarë që vijnë pas Konicës janë nxënësit e tij, duke përfshirë dhe
shkruesin e këtyre radhëve.
1 comment:
Përshëndetje, unë jam Daniella Williams Pasi kam qenë në lidhje me Anderson për vite me rradhë, ai u nda nga unë, bëra gjithçka që ishte e mundur për ta rikthyer atë, por gjithçka ishte e kotë, doja shumë që ai të kthehej për shkak të dashurisë që kam për të. E luta me gjithçka, i dhashë premtime por ai nuk pranoi. I shpjegova problemin tim shoqes sime dhe ajo më sugjeroi që më mirë të kontaktoja një magjistar që mund të më ndihmonte të bëja një magji për ta rikthyer atë, por unë jam tipi që nuk besova kurrë në magji, nuk kisha zgjidhje tjetër veçse ta provoja. e dërgoi me postë magjistarin dhe ai më tha se nuk kishte problem që gjithçka do të jetë në rregull para tre ditësh, se ish-i im do të kthehet tek unë para tre ditësh, ai bëri magjinë dhe çuditërisht në ditën e dytë, ishte rreth orës 16:00. Ish-i im më thirri, isha aq i befasuar, iu përgjigja telefonatës dhe gjithçka që ai tha ishte se i vinte shumë keq për gjithçka që ndodhi, sa donte që unë të kthehesha tek ai, se më donte aq shumë. Unë isha shumë i lumtur dhe shkova tek ai dhe kështu filluam të jetonim përsëri të lumtur së bashku. Që atëherë, unë kam premtuar se këdo që njoh që ka një problem marrëdhënieje, do t'i ndihmoja një personi të tillë duke e referuar atë te personi i vetëm real dhe i fuqishëm i magjisë që më ndihmoi me problemin tim. Ju mund t'i dërgoni email atij nëse keni nevojë për ndihmën e tij në marrëdhënien tuaj ose në ndonjë rast tjetër. Email: ellenspellcaster@gmail.com
WhatsApp+2349074881619
1) Magjitë e dashurisë
2) Magjitë e humbura të dashurisë
3) Magjitë e divorcit
4) Magjitë e martesës
5) Magjitë lidhëse
6) Magjitë e ndarjes
7) Dëboni një dashnor të kaluar
8.) Ju dëshironi të promovoheni në zyrën tuaj / magjinë e Lotarisë
9) dëshironi të kënaqni të dashurin tuaj
Kontaktoni këtë njeri të madh nëse keni ndonjë problem për një zgjidhje të qëndrueshme. Email: ellenspellcaster@gmail.com
WhatsApp+2349074881619
Post a Comment