Arsllan
Rezniqi rode in the back of a car used to transport Jews from Nazi-occupied
Macedonia to safe hide-outs. A truck was also used and over time, Mr. Rezniqi
moved 400 Jews to Decan, in Kosovo.
Rrëfimi
për shqiptarët shpëtimtarë të hebrenjve i tregohet botës
“Shqipëria
ishte një prej shteteve të vetme në Evropë që kishte më shumë hebrenj në fund
të luftës sesa në fillim të saj”, ka thënë Michael Berenbaum, ish-drejtor i
projektit të Muzeut Memorial të Holokaustit të Shteteve të Bashkuara të
Amerikës.
Një pasqyrë e plotë e shpëtimit doli në pah vetëm në fillim të viteve
nëntëdhjetë pas rënies së qeverisë represive dhe shtypëse komuniste.
Joseph
Berger
New
York, 19 nëntor (NYT) - Kishte një numër goxha të madh shtetesh evropiane,
ku makineria vrasëse naziste, bëri
kërdi, por pak prej tyre duken më të shquara dhe më pak të zbardhura sesa
Shqipëria. Me shqiptarët e thjeshtë që bartnin hebrenj prej një vendi sekret në
një tjetër që t’i shmangnin prej rrëmbimit, Shqipëria shpëtoi të 200 hebrenjtë
e vet dhe 400 refugjatë hebrenj prej Gjermanisë dhe Austrisë. Vendi gjithashtu
kishte ndihmuar edhe qindra të tjerë të iknin prej tokave ballkanike të
pushtuara prej nazistëve.
Shpirtmadhësia
shqiptare
“Shqipëria
ishte një prej shteteve të vetme në Evropë që kishte më shumë hebrenj në fund
të luftës sesa në fillim të saj”, ka thënë Michael Berenbaum, ish-drejtor i
projektit të Muzeut Memorial të Holokaustit të Shteteve të Bashkuara të
Amerikës. Një pasqyrë e plotë e shpëtimit doli në pah vetëm në fillim të viteve
nëntëdhjetë pas rënies së qeverisë represive dhe shtypëse komuniste, dhe ishte
konfirmuar prej “Yad Vashemit”, institutit për kërkime të Holokaustit në vitin
2007. Do të rrëfehet edhe njëherë kjo më tetë dhjetor në Muzeun e Trashëgimisë
Hebraike në New York, ku folësit do të jenë pasardhës të shpëtimtarëve
shqiptarë dhe të hebrenjve të shpëtuar.
Shqipëria
ka arsye praktike që ky rrëfim të rrëfehet. Shteti po kërkon të anëtarësohet në
Bashkimin Evropian, por mundësitë e saj janë zbehur për shkak të korrupsionit
të rrënjosur. Në kohën kur Shqipëria është zotuar ta pastrojë qeverinë e saj,
rrëfimi i shpëtimit të hebrenjve jo vetëm që vë në pah një episod të
shpirtmadhësisë shqiptare, por gjithashtu tregon se shqiptarët mbajnë fjalën e
dhënë.
Rrëfimi
i shpëtimit, ka thënë Ferit Hoxha, ambasador i Shqipërisë në Kombe të
Bashkuara, tregon se “megjithëse ishim të mbyllur nën një prej regjimeve më të
ashpra komuniste, këta njerëz të këtij populli janë fisnikë dhe të zotë të
tregojnë kurajë sikur gjithë të tjerët në Evropë”.
E
veçanta e Shqipërisë
Në
shumicën e Evropës zgjidhja finale ishte jashtëzakonisht efikase: ishin vrarë
90 për qind e 3,3 milionë hebrenjve të Polonisë, 88 për qind e 240 mijë
hebrenjve të Gjermanisë, 77 për qind e 70 mijë hebrenjve të Greqisë, me shifra
të ngjashme edhe në vendet e tjera.
Ndryshimi
përjashtues në Shqipëri, kanë thënë ekspertët që e njohin çështjen, ishte i
rrënjosur në bindjen kombëtare të quajtur “besa”, që e obligon shqiptarin t’i
bëjë konak dhe përcjellje të sigurt kujtdo që kërkon mbrojtje, në mënyrë të
veçantë nëse ishte dhënë besa për një gjë të tillë. Shkelja e besës do të ishte
humbje e fytyrës së shqiptarit.
“Besa
kërkon mbrojtjen e pakusht të mysafirit, madje edhe nëse vjen puna te dhënia e
jetës së vetë të të besatuarit”, shkruante Shirley Cloyes DioGuardi,
organizatore e ngjarjes së New Yorkut, burri i së cilës, ish-anëtari i Dhomës
së Përfaqësuesve, Joseph J. DioGuardi, vizitoi Shqipërinë në fillim të viteve
nëntëdhjetë dhe ndihmoi në hedhjen e dritës së shpëtimit të hebrenjve prej
shqiptarëve të besatuar.
Një
tjetër shpjegim, thekson zonja Cloyes DioGuardi, është se në Shqipëri, një
shtet me ortodoksi lindore dhe katolicizëm roman deri me ardhjen e sunduesve
osmanë, gjatë sundimit të të cilëve nisën konvertimet në islam në shekullin
pesëmbëdhjetë, etniciteti gjithnjë ka qenë në epërsi karshi feve, dhe nderi
është virtyt mbisundues.
“Ne
e dinim se armiqtë tanë turreshin të shfrytëzonin fenë për të ndarë dhe
pushtuar, por ne e dinim se na rridhte i njëjti gjak nëpër vena”, ka theksuar
Akim Aliçkaj, një shqiptar etnik i rritur në Kosovë, i cili është pronar i një
agjencie udhëtimi në New York dhe babai i të cilit ndihmoi në shpëtimin e
hebrenjve. “Feja ndërrohet, por kombi dhe gjaku nuk mund të ndërrohen”.
Dy
shtetet tjera që shpëtuan hebrenjtë
Dy
shtete të tjera shpëtuan shumicën e hebrenjve gjithashtu. Kur pushtuesit
gjermanë urdhëruan depërtimin e 7.800 hebrenjve të Danimarkës në vitin 1943,
fqinjët, kolegët dhe aktivistët, në një përpjekje të jashtëzakonshme rezistence,
transportuan më shumë se shtatë mijë hebrenj, kryesisht me barka peshkimi,
nëpërmjet një kanali drejt Suedisë neutrale, bën të ditur Bo Lidegaard,
kryeredaktor i gazetës “Politiken”.
Bullgaria
ishte e lidhur në aleancë me nazistët dhe ktheu 11 mijë hebrenj prej Maqedonisë
dhe Trakës së pushtuar për depërtim në kampe të vdekjes. Por kur kishte ardhur
urdhri për deportim të shtetasve të vet hebrenj, deputetët dhe liderët e kishës
i bënë presion qeverisë të rezistonte, dhe ishin shpëtuar më shumë se 48 mijë
hebrenj.
Kur
nazistët kishin marshuar nëpër Shqipëri në shtator të vitit 1943, duke marrë
kontrollin e vendit prej fashistëve italianë, dy banorë hebraikë të Vlorës -
Rafael Jakoel dhe thjeshtri i tij - ishin takuar me kryetarin e qytetit
shqiptar. Ai u kishte thënë atyre se - sipas asaj që rrëfen mbesa e Jakoelit,
Felicita - “derisa ju do të rrini këtu, nuk keni pse të shqetësoheni, por
gjermanët janë gjermanë dhe është më mirë të shkoni në kryeqytet”.
Ata
kishin shkuar në Tiranë, ku ishin takuar me ministrin e Brendshëm, Xhafer Deva,
që ishte pjesë e asaj që njihet si qeveri fashiste që bashkëpunonte me
nazistët. Madje ministri Deva u kishte treguar atyre një listë të hebrenjve që
i kishin kërkuar gjermanët.
Por,
besa ishte më e fuqishme sesa kërkesa për t’ua kthyer atyre listën, thotë zonja
Jakoel. “Derisa të jeni këtu, nuk keni pse shqetësoheni”, u kishte thënë atyre,
thekson Jakoel, që tani, sikur shumë hebrenj shqiptarë, jeton në Izrael. “Por
nëse na ndodh diçka, duhet të kujdeseni për veten”.
Blerja
e lirisë
Babai
i zonjës Jakoel, Josefi, që atëbotë ishte në moshën tetëmbëdhjetëvjeçare, dhe
motra e vëllai i tij më të rinj ishin fshehur në shtëpinë nënkryetarit të
Vlorës, duke qëndruar me fëmijët e tij. Më vonë, Jakoelët ishin fshehur në një
familje në qytetin e Kavajës, duke u fshehur në kopsht sa herë që vinin
gjermanët. Kur ishin rrëmbyer tre kushërinjtë e parë, Jakoel dhe thjeshtri i
tij ishin kthyer në Tiranë, duke krijuar lidhje me ata që i njihnit gjermanët
dhe ia kishin dalë të blinin lirimin e tyre për treqind lira, kujton zonja
Jakoel.
Shumë
prej aksioneve të shpëtimit kishin ndodhur në Kosovën e pushtuar prej
nazistëve, që është kryesisht e banuar me shqiptarë etnikë dhe dikur ishte
pjesë e Jugosllavisë. Aliçkaj, 59 vjeç, agjenti i udhëtimeve në New Yorku,
kujton se babai i tij, Arif Aliçkaj, ishte sekretar ekzekutiv në komunën e
Deçanit dhe duke përdorur emra popullorë myslimanë, kishte lëshuar
letërnjoftime të rrejshme për t’i lejuar hebrenjtë - shumica prej
të
cilëve refugjatë nga Maqedonia dhe Serbia - të udhëtonin drejt Shqipërisë. Edhe
atij i ishte kërkuar hartimi i një liste të hebrenjve, por edhe ai kishte
ngulmuar se nuk ishte asnjë, kujton Aliçkaj.
Miku
i Aliçkajt, Arsllan Rezniqi, dyqanxhi, kishte një kamion për transportimin e
pemëve dhe perimeve prej Maqedonisë, dhe kohë pas kohe transportoi 400 hebrenj
në Deçan. Kishte dalë fjala prej shqiptarëve etnikë në Maqedoni se fqinjët e
tyre hebrenj ishin në rrezik.
Stërnipi
i Rezniqit, Lekë Rezniqi, 28 vjeç, një prezantues në një televizion informativ
në Prishtinë, kryeqytet i Kosovës, ka thënë nëpërmjet një interviste telefonike
se zoti Rezniqi madje kishte ndërtuar një shtëpi në kopsht si strehimore për
refugjatët. Fqinjët e dinin se aty fshiheshin hebrenjtë dhe kurrë nuk i zbuluan
ata.
“Ata
e dinin se Arsllani ua kishte dhënë besën, kështu që ai nuk mund t’i
tradhtonte”, ka thënë Lekë Rezniqi.
Gjyshi
i tij kishte aranzhuar strehimoret e sigurta në mesin e familjeve që jetonin
nëpër fshatrat e vogla malore jashtë Deçanit, ku ai me të drejtë kishte
supozuar se rrallë do t’i vizitonin gjermanët. “Gjermanët kishin postblloqe”,
kujton Aliçkaj. “Por njerëzit tanë dinin si t’i shmangnin. Ata gjithnjë kishin
rrugë anësore”.
New
York Times. 19.11.2013
No comments:
Post a Comment