Pyetjes
në fëmijëri, se kush peshon më tepër një kg hekur apo një kg pambuk, i jemi
përgjigjur në mënyrë të pafajshme: një kg hekur. Ky ka qenë dhe ndoshta mbetet
leksioni i parë i Fizikës se gjërat që në pamje të parë duken si të ndryshme
kur kanë masën e njëjtë janë të barabarta. E ndërtuar si pyetje në shekullin e
XVII, atëherë kur shkencat e natyrës pas robërimit teologjik që kishin pasur në
shekujt e mesjetës, kishin filluar të shijonin flladin e lirisë të Rilindjes dhe
Iluminizmit, ajo nuk reflektonte ndryshimin vetëm në llogjikë dhe arsye por
kërkonte të kumtonte leksione dhe për shoqërinë civile.
Vendi
më i përshtatshëm ku pyetja ndoshta merrte një përgjigje të saktë jo vetëm nga
njerëzit e pasionuar pas shkencës por dhe nga njerëzit e thjeshtë ishte Anglia.
Kjo gjë ndodhte jo për ndonjë karakteristikë të veçantë inteligjence të kombit
anglez krahasuar me kombet e tjerë evropianë, por sepse pas luftës civile
1642-1652, dhe vdekjes së Kromwell-it, Anglia kish filluar të shëronte plagët e
marrëzisë së bindjes totale ndaj arsyetimit radikal puritan dhe të rindërtonte
besimin në një shoqëri të hapur. Këtë periudhë e pasqyronte më së miri shprehja
“common sense” e cila përtej konceptit të zakonshëm si gjykim i shëndoshë për
të zgjidhur çështje praktike shprehte filozofinë e kohës. Kjo e fundit bazohej
mbi të gjitha në stabilitet dhe harmoninë sociale si dy nga shtyllat që
garantonin prosperitetin dhe progresin e shoqërisë.
Në
fakt stabiliteti dhe harmonia sociale që atëherë filluan dalë nga dalë të bëhen
një binom i pandarë i zhvillimit shoqëror. Ndërtimi i demokracive në shekullin
e XX e konfirmoi më tepër këtë prirje. Sa herë që një nga këto shtylla
rrëzohej, së bashku me të binte dhe ngrehina e shtetit demokratik dhe i hapej
rrugë anarkisë. Gjithsesi tipari që ka ndikuar më tepër në perceptimin e
ngjarjeve ka qenë harmonia sociale. Kjo për arsyen e thjeshtë se stabilitet dhe
qëndrueshmëri garantojnë dhe diktaturat, por ato i bren mungesa e së drejtës
dhe rrjedhimisht paqes sociale. Edhe në demokraci, stabiliteti pa harmoninë
sociale nuk garanton prosperitet dhe progres të vazhdueshëm. Ngjarjet e vitit
1997 treguan qartë sesa të kota ishin përpjekjet për të imponuar stabilitet pa
marrë parasysh paqen sociale që duhej arritur jo nëpërmjet reformave të ashpra
por në bazë të gjerë dialogu.
Shqipëria,
si një nga vendet në të cilat lufta e klasave u zhvillua shumë ashpër, duke
shkaktuar çrregullime të vërteta dhe në mbarëvajtjen e shoqërisë ka nevojë më
tepër se çdo vend tjetër i lindjes ish-komuniste për të arritur harmoninë
sociale midis shtresave të ndryshme të popullsisë. Për më tepër në 19 vjet
tranzicion ,ne nuk kemi munduar akoma të kurojmë plagët e së shkuarës por kemi
hapur plagë të reja në shoqëri çka e bën më të vështirë rrugëtimin tonë drejt
standardeve demokratike. Duke qenë se kemi qenë një popullsi që me shumë
vështirësi e kemi gjetur rrugën nga identiteti kolektiv në identitetin
kombëtar, sot vërehet një shthurje e plotë e këtij të fundit dhe përqafimi i
identiteteve rajonale dhe klanore. Në bazë të këtyre identiteteve që kemi
përqafuar kemi përshtatur dhe sistemin demokratik që kemi ndërtuar, ku më tepër
se një pushtet “që vjen nga populli dhe i përket popullit” është kthyer në një
pushtet me qark të shkurtër elitash klanore.
Edhe
arritje të mëdha siç është pranimi i Shqipërisë në NATO, mbeten në hije nga
zhvillimet e mëtejshme që nuk krijojnë premisat për prosperitetin e vendit dhe
anëtarësimin e shpejtë në BE , por gjenerojnë spirale të pafundme krizash,
themeli i të cilave natyrisht nuk janë principet politike por interesat e
dyshimta për përfituar pushtet. Nuk është e çuditshme se dhe zhvillimi kulturor
i Shqipërisë nuk paraqet një bum të madh ashtu siç pritej kur do të vinte
liria. Sot në tregun e gjerë të ideve Shqipëria nuk konkurron me asnjë
eksperiencë apo novacion por vazhdon të jetë shembulli i keq i një tranzicioni
të vështirë.
Sfida
e madhe e anëtarësimit në BE kërkon në radhë të parë paqen dhe harmoninë
sociale për të krijuar sfondin e duhur që poleni i ndryshimeve të viteve 90’ të
lulëzojë në sytha të vërteta prosperiteti. Deri më tash kemi qenë të aftë të
mbjellim parcela të vogla, frytet e të cilave i ka përfituar vetëm një pjesë e
privilegjuar e popullsisë, por duke qenë se demokracia në radhë të parë është
pjesëmarrje ne duhet të jemi të aftë të krijojmë një klimë tjetër. Shoqëria e
hapur e shanseve të barabarta, larg meskiniteteve provinciale të përfitimit të
padrejtë dhe të futjes në histori me forcë, kërkon një autopsi të thellë të
gjithë së keqes të trashëguar. Nuk mund të vazhdojë të sakrifikohet vazhdimisht
harmonia sociale në emër të një stabiliteti fals, por duhet krijuar platforma e
vërtetë e ndryshimit që qytetarët shqiptarë nga ish-komunistë, ish-ballistë,
socialistë, demokratë të kthehen në qytetarë evropianë që bashkojnë zërin kur
qeverisen keq dhe nuk kanë standard të lartë jetese.
Natyrisht
nuk është e lehtë të krijosh kulturën e demokracisë por të paktën gjërat e
vështira fillojnë nga më të lehtat. Le të fillojmë të mësohemi të respektojmë
njeri-tjetrin dhe të zhbëjmë kulturën e urrejtjes. E thënë ndryshe le të
braktisim llogoret e pakuptimta të interesave të ngushta për tu bashkuar në
kauzën e prosperitetit të shoqërisë së hapur civile. Rezultatet e zgjedhjeve të
fundit mes konfuzionit të përgjithshëm të parregullsive dhe aleancave të
dyshimta paszgjedhore ishin të qarta të paktën për një gjë se një kg hekur
është i barabartë vërtetë me një kg pambuk.
No comments:
Post a Comment