Në mjediset e Muzeut Historik Kombëtar gjenden rreth
6200 objekte, të cilat i përkasin një periudhe relativisht të gjatë kohore,
duke filluar nga mijëvjeçari IV para Krishtit dhe deri në gjysmën e dytë të
shekullit XX. Rëndësia e tyre
nuk shtrihet vetëm në rolin ekspozues e ilustrues të historisë por edhe në
rolin e rrëfimit të historisë dhe epokës që përfaqësojnë. Në këtë mënyrë
muezologjia i vjen në ndihmë historisë përmes dokumentimit dhe ilustrimit të
ngjarjeve dhe epokave historike duke e vendosur historinë e territoreve ku
banojnë sot shqiptarët në një histori integrale të Mesdheut.
Dokumentet,
koleksionet muzeore dhe gjuha formësojnë një identetitet të përbashkët kulturor
të shqiptarëve në rajon por përmes koleksioneve të veçanta muzeore historia
jonë mund të rrëfehet jo vetëm si një histori lineare por edhe si një histori
integrale e Mesdheut.
Një kënd të veçantë në katin e dytë të Muzeut
Historik Kombëtar zënë pashallëqet shqiptare: Pashallëku i Shkodrës në veri, me
Bushatllinjtë në krye dhe Pashallëku i Janinës në jug, me Ali Pashë
Tepelenën në krye. Në Perandorinë Osmane fjala
“pashallëk” kishte kuptimin e një territori, që qeverisej nga një pasha. Ky
term nënkupton një unitet ekonomik dhe politik të qëndrueshëm brenda shtetit
Osman.( Stavri Naçi, Pashallëku i Shkodrës nën sundimin e Bushatllinjve 1757-1796, Mihal
Duri, Tiranë 1964, faqe 47.)Pashallëqet shqiptare përfshinin
disa sanxhaqe. Pashallëku i Shkodrës përfshinte gjithë Shqipërinë e Veriut,
ndërsa Pashallëku i
Janinës përfshinte Shqipërinë e Jugut dhe Greqinë e Veriut. Të dy pashallëqet
kishin financat e tyre, ku të ardhurat grumbulloheshin nga çifligjet, tregtia,
zejtaria, si dhe nga vjelja e taksave. Pashallëqet kishin vulat e tyre. Ali Pashë Tepelena kishte
stemën heraldike të pashallëkut të tij, e cila si simbol kishte një luan të kuq
duke mbrojtur tre këlyshët e tij.( Dorian Koçi, Gjenealogjia e Ali Pashë Tepelenës,
Streha, Tiranë, 2014, faqe 189).
Në kryeqendrat
e pashallëqeve, në Janinë dhe në Shkodër kishte konsullata të shteteve më të
fuqishme të kohës, si Franca, Anglia, Austria etj. Pranë selisë së Ali Pashë
Tepelenës, Napoleon Bonaparti dërgoi Konsullin Francois Pouqeuville , ndërsa në
Shkodër, Konsullin Mark Bryeren. Pashallëqet e mëdha shqiptare vepronin si
shtete brenda shtetit osman. Kur kriza e sistemit feudal ushtarak përfshiu
Perandorinë Osmane, sidomos nga gjysma e dytë e shek. XVIII deri në fillim të
shek. XIX, këta sundues të lartë të pushtetit vendor hynë në konflikt me
pushtetin sulltanor dhe kërkuan shkëputjen e pashallëqeve të tyre nga
Perandoria Osmane.( Petrika Thëngjilli, Historia e popullit shqiptar (395-1875), Shtëpia botuese e librit
universitar, Tiranë, 1999, faqe 289-291). Sipas studiuesit Dritan Egro, krerët e pashallëqeve
politikisht qenë shtetas të Perandorisë Osmane. Gjeografikisht ata sundonin në
territore shqiptare, ndërsa etnikisht qenë shqiptarë dhe fetarisht i përkisnin
besimit islam, por nga osmanët identifikoheshin si ”Arnavud”. Pashallëku i
Janinës ra në vitin 1822, ndërsa Pashallëku i Shkodrës më 1831.( Dritan
Egro, Bushatllinjtë dhe Ali Pasha thyen
ligjet e Portës së Lartë, Panorama, 23 nëntor 2015, faqe 18)
Një objekt shumë
interesant dhe aspak i studiuar është në këndin e Pashallëqeve Shqiptare është kama
dhe dividi të shkruesit të Ali Pashë Tepelenës. Kama e shkruesit të Ali Pashë
Tepelenës është bashkë me këllëfin. Bashkimi i tyre bëhet me anën e një
zinxhiri. Doreza e kamës dhe këllëfi janë të zbukuruara me ornamente të
ndryshme. Dividi i shkruesit të Ali Pashë Tepelenës është prej argjendi të
punuar me teknikën e gdhendjes me ornamente të ndryshme. Ngjitur
me këllëfin ku futet pena gjendet kutia e bojës. Dividi daton në vitin 1818.
Këtë fakt e mësojmë nga mbishkrimi që gjendet i gdhendur në pjesën e poshtme të
tij. ΔΑΜΩ ΠΠΑΝΚΛΑ ΜΑΡΓΗΑΝΗ 1818 “DHAMO BANKLA MARJANI 1818”. Dividi i përket një
prej sekretarëve të Ali Pashë Tepelenës, Dhamo Marjanit nga Zagoria. Emri
Dhamo, është shkurtimi në shqip i emrit Dhamiano/Damian, ndërsa Marjani është
një mbiemër që gjendet edhe sot në Zagori. Emri në mes Bankla është shkruar me
dy P në greqisht, çka në greqishten popullore që kish filluar të përdorej
gjerësisht në Pashallëkun e Janinës si gjuhë korrospodence, nënkuptonte gërmën
B. Gjuha greke e përdorur në
mbishkrim është një faktor paksa i
vështirë për të përcaktuar origjinën etnike në Pashallëkun e Janinës. Kjo jo
për arsyen se kishte një turbullim linguistik në popullsinë shqiptare për të
përdorur shqipen, por se
përdorimi i greqishtes si gjuhë e oborrit të Ali Pashës shërbeu si pikë takimi
midis shumë grupimeve komunitare të kohës. Gjuha e Aliut ishte shqipja dhe
shumë dëshmitarë tregojnë se kur Aliu përdorte shqipen dhe turqishten për
korrespodencën e tij personale, ai e shkruante me alfabetin grek, duke
transkriptuar çdo lloj gjuhe që përdorte në alfabetin që njihte më mire(Katherine
Flemming. Bonaparti Mysliman.Tiranë.
Dituria:2002, faqe 88-89).Gjithsesi
ia vlen për të përmendur se ky faktor identiteti nuk përcaktonte kategori të
ndara qartë. Shpesh ajo mbivendosej mbi faktorë të tjerë dhe ndryshonte
paradoksialisht sipas rrethanave të çastit. Një shembull në këtë drejtim është
ai i popullsisë shqiptare të Sulit, të cilët gërthisnin shqip sfidën ndaj letrave kërcënuese
që u dërgonte greqisht Ali Pasha(Henry Baerlein. Sourthen Albania : Under the Acroceraunian Mountains . Chicago
:1968, faqe 22). Gjatë sundimit Ali
Pashë Tepelenës gjuha nuk kishte fituar akoma identitetin ndarës që e gjejmë
pas formimit të shteteve nacionalë në Ballkan.
Zbukurimet dhe ornamentet me argjend të dividid dëshmojnë
për egzistencën e një mjeshtërie të lartë të punimit të argjendit. Punishte të tilla
gjendeshin në Janinë dhe në Berat. Zhvillimi i hershëm i argjendarisë , gjeti
pasqyrimin e vet dhe në fushën organizimin profesional me esnafët përkatës të
kësaj zejeje, që konsideroheshin ndër institucionet më të vjetra të kësaj
gjinie në të gjithë Turqinë evropiane(Z.Shkodra, Esnafët.
Akademia e Shkencave e R. P.
të Shqipërisë. Instituti i Historisë, Tiranë:1973, f.182). Punimet
me argjend ishin të destinuara jo vetëm për tregun e brendshëm por edhe për
shijet dhe kërkesat e e vendeve të huaja. Prodhimet me argjend ishin në një pjesë të madhe të
kushtuara veshjes dhe zbukurimit të grave por përdoreshin për të zbukuruar edhe sendet personale të burrave. Zakonisht produktet
që përdornin burrat të dekoruara me
argjend ishin cigarishte, qostekë sahatësh, zbukurime armësh, takëme kuajsh,
ikona, kryq, kandile , shandane, zarfa , filxhanë etj(Zija Shkodra, Qyteti shqiptar gjatë Rilindjes
Kombëtare, Akademia e Shkencave së RPSSH, Instituti i Historisë, Tiranë:1984,
f.151). Në Shqipëri
kishte disa qendra qytetare të prodhimit të zbukurimeve me argjend, por
karekteristikë e këtyre qendrave ishte se kishin një përngjasim midis qendrave
në veri dhe në jug. Konsulli i Francës në Janinë vërente më 1881 se punimet e
filigranës së Shqipërisë së Jugut u “përngjisnin atyre të Prizrenit dhe
konsistonin në punimin e gojzave të çibukëve, të zarfeve të filxhanëve, të
pjatave me ëmbëlsira etj..., të cilat në Gjenevë janë më delikate dhe më të
çmuara, megjithës përmbajnë më pak argjend. Zbukurimet me ngulitje realizohen mjaft
mirë, por me kusht që të kenë përpara ndonjë model(Zija Shkodra, Qyteti shqiptar gjatë Rilindjes
Kombëtare, Akademia e Shkencave së RPSSH, Instituti i Historisë, Tiranë:1984,
f.153).
Në divid është gdhëndur viti 1818. Viti 1818 është i
një i rëndësishëm për jetën politike të Pashallëkut të Janinës. Në këtë vit Ali
Pashë Tepelena i gjendur i vetëm dhe pas asnjë aleat, pasi Kongresi i Vjenës në
1815 kishte vendosur paqen në Evropë dhe në pamundësi për të ndjekur më lojërat
politike midis Rusisë, Britanisë së Madhe dhe Francës vendosi për tu lidhur me
elitat politike greke të “Filiqi Eterisë”. Proceset kulturore , politike dhe
ekonomike që po kalonte Pashallëku i Janinës bënë të mundur që të evolonte dhe
mendimi politik i Ali Pashë Tepelenës për të ardhmen e tij dhe të territorit që
sundonte. Për më tepër, një vëzhgim i detajeve shtetformuese të Pashallëkut të
tij, na ndihmojnë të kuptojmë se ai po përgatitej prej kohësh për shkëputjen e
madhe. Në të njëjtën kohë është i vërtetë fakti se kjo dëshirë dhe qëllim nuk u
shfaq që në fillimet e ngjitjes së tij në pushtet dhe se ideja për t’u
shkëputur nga Perandoria Otomane evoluoi në varësi të zhvillimeve në Ballkan.
Në fund të shekullit XVIII dhe fillimit të shekullit XIX, territoret bregdetare
dhe perëndimore ballkanike, kaluan përmes një procesi të dyanshëm zhvillues, që
ishte sa përfshirës po aq dhe i veçantë, në krahasim me krahinat e tjera të
Perandorisë Otomane. Rritja cilësore e pranisë perëndimore në kuadrin e tri
Perandorive, asaj franceze, britanike dhe ruse, solli si impakt idenë se
sovraniteti shumëshekullor osman, mund të ishte i lëvizshëm. Jehona e betejave
dhe fitoreve të largëta, të Otomanëve të shekullit XVI dhe XVII, dalëngadalë
filluan të zhbëhen dhe realitetet e fitoreve Napoloniane, filluan të ndikojnë
në mendimin politik të kohës dhe të zërë vend shqetësimi diplomatik, se çdo të
bëhej me këto territore në rastin e një tërheqje të mundshme të Otomanëve. Ky
është momenti historik, kur Ali Pasha Tepelena fillon bisedimet diplomatike me rusët,
francezët dhe anglezët dhe hyn përfundimisht në spiralet e një loje politike
rajonale, që shpesh herë ia kaloi për nga përmasat dhe caqet e kësaj loje. Në
varësi të evoluimit, të këtyre bisedimeve dhe ideve, Ali Pasha Tepelena,
adoptoi një qëndrim moderues, duke kapërcyer shpesh herë dhe vetveten nga një
Pasha me botëkuptim otoman, në një princ me prirje europiane.
Historia e Pashallëkut
të Janinës përveçse burimeve të shkruara të dokumentacionit të Ali Pashë
Tepelenës të botuar së fundmi dhe në shqip apo dhe veprave të shumë udhëtarë të
huaj apo diplomatëve evropianë që shërbyen si konsuj në Janinë nëpërmjet objekteve të tilla të rëndësishëm
mund të rindërtohet si një mozaik i tërë, ku padyshim çdo objekt ndihmon të
rrëfejë përmes të veçantës së tij, epokën , zhvillimin urban dhe historinë
lokale.
Bibliografi:
1- Dorian Koçi, Gjenealogjia
e Ali Pashë Tepelenës, Streha, Tiranë, 2014
2- Dritan Egro, Bushatllinjtë
dhe Ali Pasha thyen ligjet e Portës së Lartë, Panorama, 23 nëntor 2015
3-
Henry Baerlein. Sourthen Albania : Under
the Acroceraunian Mountains . Chicago :1968.
4- Katherine
Flemming. Bonaparti Mysliman.Tiranë. Dituria:2002
5- Petrika Thëngjilli, Historia e popullit shqiptar (395-1875), Shtëpia botuese e librit
universitar, Tiranë, 1999.
6- Stavri
Naçi, Pashallëku i Shkodrës nën sundimin
e Bushatllinjve 1757-1796, Mihal Duri, Tiranë 1964
7- Zija Shkodra, Esnafët.
Akademia e Shkencave
e R. P. të Shqipërisë. Instituti i Historisë, Tiranë:1973
8- Zija
Shkodra, Qyteti shqiptar gjatë Rilindjes Kombëtare, Akademia e Shkencave së
RPSSH, Instituti i Historisë, Tiranë:1984
No comments:
Post a Comment